Artikel

Kedjan – länken till ett lyckat lopp

2016-10-03

Däcken, bromsgummit och kedjan. Där har ni de tre detaljer som slits allra mest på en cykel. Men ofta hamnar kedjan längst ner i prioriteringslistan.
– Det viktigaste är att man byter kedja relativt ofta. Det gynnar växlingen och sparar på kassett och klingor. Kedjan är relativt billig jämfört med att byta andra komponenter, säger Klas Johansson, chefsmekaniker för Team Dimension Data och svenska cykellandslaget.

På touren byter de kedja var sjätte dag. Men de har också ett helt lager med kedjor att välja mellan. Riktigt så ofta behöver inte ens den riktigt ambitiösa elitmotionären byta kedja. Även om det inte finns några tydliga riktlinjer.
– Är det så att du är ute och cyklar i ur och skur, men bara sprayar kedjan ibland, då sliter det mer. Det är döden för kedjan. Kanske behöver den bytas redan efter 250–300 mil. I Holland, exempelvis, där det är superfint grus som nöter på kedjan kan man behöva byta efter 200 mil. Så det är lite beroende på situation, säger Klas Johansson, som även driver företaget Probikefit.

Det räcker alltså inte att bara spraya kedjan lite då och då. Du måste även rengöra den ordentligt.
Ta hellre tid till det, menar Klas Johansson, än att tvätta cykeln.
– Om du har en vintercykel tycker jag inte att du behöver röra kedjan, utan då är det bara att olja och köra på tills du byter ut den. Men om det är en tävlingscykel, eller en finare cykel, ska du alltid göra en rejäl rengöring efter passet. Framför allt om du har cyklat i dåligt väder, säger han.

”Är det så att du är ute och cykla i ur och skur, men bara sprayar kedjan ibland, då sliter det mer. Det är döden för kedjan.”

Valet av kedja behöver inte vara speciellt svårt. Den kedja som sitter på cykeln i butiken, framför allt om det är en cykel med kvalitet, är anpassad efter växlarna.
Däremot kan det vara värt att slänga en blick på kedjans längd eftersom vissa tillverkare har som standard att köra korta kedjor.
– Vi kör alltid med minst en länk längre än sådana råd. Med en kort kedja blir det väldigt mycket friktion och det kostar energi att driva den. Kolla därför så att kedjan inte är för kort, för annars kan kassetten slitas onödigt mycket, säger Klas Johansson och fortsätter:
– Det kan också vara värt att tänka på hur du cyklar. Den viktigaste regeln är att aldrig köra med två små eller två stora drev samtidigt. Då blir det väldigt mycket friktion som sliter i onödan.

Klas Johanssons tips inför Vätternrundan är att först och främst förbereda kedjan väl genom att spraya och olja den ordentligt kvällen före. Men, säger han, oavsett hur bra förberedelserna är, så kommer cykeln inte att vara gnisselfri hela vägen runt. Speciellt inte om det är dåligt väder.
Han kommer därför med ett tvättäkta stalltips.
– Inför en etapp på 18–25 mil sprayar och oljar vi kedjan dagen före. Samtidigt kollar vi om det är risk för regn, växelvis blött och torrt är nämligen döden för kedjan. I så fall kör vi med fett på insidan av den. Ett genomskinligt fett som skyddar mot vatten.
– Det ska inte vara några horder av fett, utan först ett varv med pekfingret och sedan trycker man till med tummen ett varv. Nackdelen är att det kan fastna en massa skit, men å andra sidan får du en tyst resa, säger han.

Det är heller inte ovanligt att lämna in cykeln på service inför ett långt lopp som Vätternrundan. Vilket kan bli ett problem om du inte har tagit hand om kedjan och nu måste byta den.
– Är de smarta i butiken byter de även kassett då, är de inte smarta byter de endast kedja. En ny kedja som ligger och gnuggar på en gammal kassett är inte bra. Därför är det vettigt ha tid på sig att testa cykeln ordentligt mellan service och Vätternrundan.

Text: Johan Larsson (texten är även publicerad i Cykla 4-2016)
Foto: Shutterstock


Så här rengör du din kedja

Tillbehör:
1. Mekställ.
2. Rengöringsmedel.
3. Tre penslar: en bred och tunn som används för kassetten, mellan klingorna samt i och på framdäcken; en rund och tjock för sidan av kedjan (denna bör vara av riktigt bra kvalitet); en smal listpensel för trissor och mindre utrymmen som bak- och framväxel.

Så här gör du:
1. Ta på rengöringsmedlet med hjälp av penslarna.
2. Spola av cykeln med vatten, helst i riktning mot vevparti och nav. Högtryckstvätt ger bäst resultat.
3. Torka av kedjan ordentligt.
4. Låt kedjan få fortsätta torka över natten.
5. Spraya och olja kedjan.