Artikel

Hitta rätt och upplev skillnaden

2017-03-13

Bytet från unisexcykeln till en damanpassad landsvägscykel gjorde susen.
Faktum är att Gunilla Johansson förbättrade sin tid i Vätternrundan avsevärt.
– Varje dag ser jag kvinnor som åker runt på helt fel cyklar, säger hon.

Nybörjaren har en tendens att stå som ett frågetecken i butiken när den första tävlingscykeln ska köpas. Ännu mer hopplöst kan det kännas för kvinnor – som ofta står inför valet om att välja mellan en unisexcykel och damracer.

Men vad skiljer de olika modellerna åt? Och vilken cykeltyp är bäst att satsa på?

Cykla tog kontakt med motionären Gunilla Johansson från Årsta. 55-åringen har gått den långa, och inte helt spikraka, vägen för att pricka rätt.
– Den allra första landsvägscykeln jag köpte var unisex. Därefter testade jag några hybridcyklar, men det kändes fortfarande inte hundra. Först när jag investerade i en renodlad damracer märkte jag stora skillnader. Jag blev allt snabbare och kände mig mer bekväm på cykeln, säger hon.

De förbättrade resultaten avspeglade sig inte minst under fjolårets Vätternrundan. Vid hennes tredje start i tävlingen fick hon en sluttid på 10.06 – att jämföra med 10.29 året innan. Gunilla menar att det uteslutande handlade om att cykeln var annorlunda.
– Jag har jämförbara lopp när det gäller andelen klungkörning och de sträckor som jag har kört själv. Under 2015 var det dessutom drömförhållanden medan vädrets alla makter var emot oss 2016. Med damracern vågade jag stå på mer och jag upplevde att kontrollen blev bättre.

Den största skillnaden mellan en unisexcykel och damracer är, enligt Gunilla Johansson, den betydligt kortare ramen. Styrbredden, utväxlingen och diverse andra mått är helt enkelt anpassade för kvinnor.
Även styret och handtagen ser olika ut. På en damracer är styret smalare, passar axelbredden bättre och man får bättre kontroll under färden.
– Kvinnor har generellt sett mindre händer än män. Med det anpassade styret är det lättare att nå växelreglagen och bromsarna. Om du däremot har lite bredare axlar kommer du att känna dig som hemma med de standardstyren som finns på en unisexcykel, menar hon.

Avståndet mellan styret och sadeln är kortare på en damracer.
– Apropå sadeln är det jätteviktigt att den känns rätt och du kan med fördel testa olika för att hitta någon som passar dig. På en damracer är sadeln skålad och gropigare. Jag tycker också att den här typen av sadlar möter sittbenen bättre.

Cykelramen skiljer sig också och är tänkt att ge kroppen en centrerad position som låter dig balansera på vevlagret för stabilitet och grepp.
– Om du bara vänder dig till en vanlig cykelbutik så brukar det ordna sig. Där kan man få den hjälp man behöver. Det går alldeles utmärkt att köpa en unisexcykel och byta ut delarna själv, men det har en förmåga att springa iväg kostnadsmässigt då, säger hon och tillägger:
– Varje dag ser jag kvinnor som åker runt på helt fel cyklar. Så det tycks vara ett vanligt problem. Det bästa är förstås att vända sig till någon cykelkunnig person som kan komma med tips och råd och samtidigt se över vilken cykel som passar just dig bäst.

Gunilla Johansson är en flitig cyklist och avverkar ungefär 400 mil om året på sin damracer. Hon ingår i det kvinnliga cykelnätverket ”Bimbobikers” – som har drygt 650 medlemmar. Merparten är från Stockholmsområdet, men det finns medlemmar även ute i övriga landet.
– Vi är ett stort cykelsällskap som delar samma intressen. På vår Facebooksida utbyter vi tips till varandra och man kan också fråga medlemmarna om någon vill hänga med på en tur. Emellanåt arrangeras det organiserade rundor och då är vi ofta ett stort gäng som samlas. Det är väldigt kul att nätverket finns och det ökar glädjen till att fortsätta cykla, säger Gunilla Johansson.


GUNILLA JOHANSSON

Ålder: 55.
Bor: Årsta.
Familj: Tre vuxna barn, varav två är ihärdiga cykelfantaster.
Gör: Teamledare på Skandias IT-avdelning.
Cyklar: Specialized Amira Comp (damracer) och en Specialized Dolce-EVO (gravelbike).


skillnader på dam- och unisex-racer

Sadeln

På en damracer är sadeln skålad och gropigare.

Ramen

Längden på ramen är generellt sett kortare och sitter lägre på en damracer. Välj en ram som passar dina specifika kroppsmått (hela kroppens längd, armspann och längden på benets insida).

Sadel–Styre

Kortare avstånd mellan sadel och styre på en damracer.

Styret

Styret är smalare på en damracer och gör att du lättare när reglagen. I regel brukar man säga att styrets bredd ska motsvara din axelbredd.

Vevarmar/vevparti

Damracers har kortare vevarmar och vevparti. Längden på vevarmarna styrs i grund och botten av längden p. dina ben. Med en kortare vevarmslängd är det samtidigt lättare att hålla en högre kadens.

Handtagen

Finns i både smala och lite bredare varianter. Tjockare handtag kan hjälpa till att dämpa vibrationer och stötar medan tunnare handtag ger en tydligare känsla och bättre kontroll över cykeln.