En Vätternrundan i september innebär fler timmars körning i mörker. Därmed ökar vikten av rätt belysning på cykeln.
– Och glöm inte batteritiden, det är en avgörande faktor, säger Anders Ydenius, senior forskare på Folksam.
Att cykla på natten hör Vätternrundan till. Men i år blir det ännu längre cykling i mörker med anledning av loppflytten till hösten. Såväl solnedgången som skymningen inleds ett par timmar tidigare, medan soluppgången och gryningen är senare jämfört med juni. Dessutom blir natten mörkare än på sommaren.
Det innebär att det gäller för alla cyklister att tänka extra noga på belysningen både inför och under loppet.
Cykla har tagit hjälp av forskaren Anders Ydenius för att få de bästa tipsen. Han menar att det allra viktigaste är att se till att batteritiden räcker för hela natten.
– En viktig egenskap är därför att lampan fortfarande skall kunna lysa samtidigt som man kopplar in ett extra batteri, så att de klarar längre tid. De flesta har laddningsbara batterier som laddas externt, vilket gör att de helt enkelt släcks om batterierna tar slut, säger han.
Siktsträckan bör vara 45–55 meter
En annan del handlar om hur långt man ser.
– En önskvärd siktsträcka om man cyklar i 40 kilometer i timmen är 45–55 meter för att hinna bromsa eller väja. Och det är få lampor som lyser så pass långt. Tyvärr kan man inte lita på längden som står på paketen, där anges i regel sträckan som syns i ljus som kan liknas vid månskensstyrka. Det är inte ljus som sägs behövas för att kunna urskilja detaljer och objekt framför dig.
För att ta reda på vilka lampor som räcker tillräckligt långt rekommenderar Anders att kolla på Folksams belysningstester.
– Vi gjorde ett i fjol, där resultaten gäller fortfarande, och kommer ut med ett nytt i början av september.
Bredden på ljusbilden är ytterligare en aspekt.
– Det finns exempel på lampor som visserligen lyser långt, fast bara med en smal prick. I praktiken blir den oanvändbar. Så tänk på bredden, det ger en skönare cykling.
Bländning är ett bekymmer
Med starka lampor kommer också bekymret med bländning.
– För cykling i relativt hög hastighet måste effekten skruvas upp till i alla fall 1 000 lumen för att få ett bra ljus hos en vanlig cykellampa. Men då finns det risk för att blända såväl andra cyklister som bilister. Det beror på att lamporna inte skärmar av bländande ljus .
Vad kan man göra åt det?
– Försök vinkla ned lamporna så mycket du kan alternativt ställ ner effekten vid möten. Att gå igenom effektstegen är dock relativt krångligt på många modeller, vilket innebär att det inte är något man hinner med i praktiken.
Att använda lampor med StVZO-standard är också ett sätt att komma till rätta med problematiken med bländning.
– Där anges ofta ljusstyrkan i lux och för att få ett rimligt bra ljus för snabb cykling krävs över 100 lux med de lamporna. Fördelen med dem är att risken för bländning inte ökar även om du ökar ljusstyrkan. Vill man gå ännu längre finns det även StVZO-lampor med hel- och halvljus, som funkar precis som för bilar. Men de är betydligt dyrare.
– Ytterligare ett tips är att ha två lampor. StVZO-lampor lyser generellt smalare än de vi har testat tidigare. Så då kan du öka bredden och få bättre räckvidd med dubbla lampor.
Hur ska man göra med belysningen om man cyklar i klunga?
– Sänk effekten. Du ska inte köra på full effekt om du inte behöver. Inte minst sparar det väldigt mycket ström och förlänger batteriets drifttid.
Text: Pierre Henriksson
Foto: Sportograf, Pressbild/Folksam