I mörker är det lag på att ha belysning på sin cykel. I mörker är det lag på att ha belysning på sin cykel.
Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam. Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.
Supernova fick betyg 5 och blev Supernova fick betyg 5 och blev "bäst i test". Halvljus till vänster och helljus till höger.
Busch & Muller Lumotec IQ XM som fick betyg 5 i testet. Halvljus till vänster och helljus till höger. Busch & Muller Lumotec IQ XM som fick betyg 5 i testet. Halvljus till vänster och helljus till höger.
Cube ACID Pro-E 140 fick betyg 5 i testet. Halvljus till vänster och helljus till höger. Cube ACID Pro-E 140 fick betyg 5 i testet. Halvljus till vänster och helljus till höger.
Lezyne Power HB 550 fick betyg 4 i testet. Halvljus till vänster och helljus till höger. Lezyne Power HB 550 fick betyg 4 i testet. Halvljus till vänster och helljus till höger.
Artikel

Det här ska du tänka på vid mörkercykling

2022-11-08

När mörkrets timmar blir fler är det extra viktigt att synas. Inte minst som cyklist. Men lika viktigt är siktsträckan vid mörkercykling. Det visar sig i Folksams årliga undersökning av cykellampor.
    – Vi tror att många som köper cykellampor gör det för att i första hand synas i trafiken och inte bli påkörd. Men i och med att vi cyklar i allt högre hastigheter bör vi även fundera över siktsträckan som vi behöver för att cykla säkert i mörker, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

Cykelpendlingen fortsätter att öka i landet, precis som antalet året runt-cyklister och användare av elcyklar. Därför valde Folksam att fokusera på lampor anpassade till just elassisterade hojar i höstens test av cykellampor.
    – Generellt blir cykellampor allt bättre. Men allt handlar inte om hur starka de är. Vissa kan till och med vara för starka för att användas i trafik. Samtidigt som de ska ge ett kraftfullt ljus för att se bra i mörker, måste de även kunna användas vid ett möte med andra trafikanter utan att blända, säger Anders Ydenius och fortsätter:
    – Därför rekommenderar vi sådana som lätt kan växla hel- och halvljusläge, exempelvis via en knapp, precis som en bil. Många cyklister förstår inte hur starkt vissa lampor lyser.

Höga betyg till lamporna i testet

Den här gången undersöktes fem olika lysen anpassade till hastigheter om 25 kilometer i timmen – och alla fick höga betyg. Resultaten visar också att räckvidden är tillräckligt för högre hastigheter än så.
    – Det innebär att de är användbara även för de som tränar, tävlar och cyklar terrängcykling. Men framför allt för att bidra till säker mörkercykling över lag. Det är särskilt viktigt nu när vi vill ställa om till att göra fler resor på cykel.

Statistiken visar att över hälften av alla cykelolyckor sker under mellan oktober och mars. Många av dem äger rum i mörker och på grund av brister i vägbanan, som kan undvikas med hjälp av bra cykellampor.
    I tidigare tester har Folksam undersökt något billigare alternativ, både med och utan teknik för att undvika bländning. Den här gången låg de fem lamporna i ett prisintervall mellan 1 200 och 3 000 kronor.
   
– Det är inte vårt budskap att alla ska ha de här lysena, utan vi vill visa vilken prestanda det går att få och hur stor skillnad det kan bli. I det här fallet visade det sig att ju dyrare, desto bättre.

Fyra av fem lampor i testet drivs med hjälp av ström från ett elcykelbatteri. En stor fördel, menar Anders Ydenius.
    – Framför allt tack vare att du inte behöver fundera över batterier och hur länge de lyser.

Text: Pierre Henriksson
Foto: Folksam

Folksams test av cykellampor 2022

Folksam har testat fem framlysen för elcykel med hög prestanda, varav en med eget batteri, där alla uppfyller bländningskravet i den tyska vägtrafikförordningen StVZO. Urvalet av lampor gjordes med kriteriet att kunna ge bländfritt ljus men samtidigt kunna växla till helljus när omständigheterna tillåter.

Den svagaste lampan i testet är från Lezyne som har ett halvljus på 290 lumen och helljus på 500 lumen och den starkaste, Supernova, på 450 respektive 1 200 lumen. De lampor som ingick i testet låg i prisintervallet 1 205 till 3 005 kr.

Mätningen av cykellampornas prestanda gjordes på ljuslabbet hos Vi Bilägare. I ljuslaboratoriet uppmättes räckvidd och bredd för olika belysningsstyrkor (lx). De angivna resultaten för räckvidd och bredd uppmättes vid belysningsstyrkan 3 lux. Ljuskäglans bredd uppmättes 25 meter från ljuskällan. Utifrån ljusbilden mot en vägg gjordes en bedömning av ljusbildens utformning.

Läs mer om testet här.

Testade modeller

Modell Betyg
Supernova M99 Mini Pro 25 E-bike 5 (Bäst i test)
Cube ACID Pro-E 140 5
Lezyne Power HB 550 4
Lupine SL SF Nano E-bike 5
Busch & Muller Lumotec lQ-XM 5

Följande modellversion är med batteridrift:

  • Supernova M99 Mini Pro B54
  • Lupine SL SF Nano E-bike – 3,5 eller 5,0 Ah (externt batteri)
  • Busch & Muller Lumotec IQ-XM Speed