Sara Näsvall, utvecklingsstrateg vandrings- och cykelleder på Region Skåne, tog emot diplom vid prisutdelningen.
Sara Näsvall fick hämta priset på scenen i Motala. Bakom utmärkelsen står Föreningen Svenska Cykelstäder, tillsammans med bland annat Vätternrundan, med syftet att uppmärksamma och hylla projekt som på riktigt gör det enklare och bättre att välja cykeln.
Artikel

Cykelleden Skåne vinner Cykelplaneringspriset 2024 – utsedd i hård konkurrens

2025-06-13

Cykelleden Skåne tar hem utmärkelsen Cykelplaneringspriset 2024.
    Priset delades ut inför publik vid Speakers Corner under Nordic Bike Expo i Motala den 13 juni. 
Konkurrenter i det starka finalfältet var Cykelleden längs Göta kanal och Mobilitetshotellet i Nordstan, Göteborg.

Priset togs emot av en strålande glad Sara Näsvall, utvecklingsstrateg och ledplanerare, från Region Skåne.
– Vi har arbetat med att binda i samman de långa nationella cykelleder som vi har längs med kusterna med nya rundleder med 22 delsträckor. Detta innebär att alla nu kan cykla igenom det skånska inlandet, säger Sara.
– Det har bidragit till att regionen fått en hel del nya turism både från Sverige och från cykelländer i närheten som Danmark, Tyskland och Holland.

Hur länge har ni jobbat med just det här projektet?
– Vi har jobbat med projektet sedan 2020 och höll på i tre år vilket är lång tid, men uthållighet är det som krävs för att få till något som detta. Leden har nu varit öppen i två år.

Vad ser ni för nästa steg i er cykelsatsning inom regionen?

– Vi har börjat satsa på både mountainbike och på gravel där vi på samma sätt binder samman det leder som redan finns i Skåne.

En blivande europeisk cykeldestination

Själva prisutdelningen modererades av journalisten Ari Riabacke och priset delades ut av Cykelplaneringsprisets juryordförande Mathias Lindow. Bakom utmärkelsen står föreningen Svenska Cykelstäder, tillsammans med bland annat Vätternrundan, med syftet att uppmärksamma och hylla projekt som på riktigt gör det enklare och bättre att välja cykeln.
    – Det är otroligt glädjande att få lyfta fram Cykelleden Skåne som årets vinnare. Det är en led som visar vad en visionär cykelregion kan vara. En led där man knyter ihop natur- och kulturvärden, lokala näringar och möjlighet till cykelpendling, säger Mathias Lindow, ordförande på Svenska Cykelstäder.

Juryn har med intresse följt hur regionen binder samman 570 km av kustlinje, landskap och kulturmiljöer. Det är ett tydligt uttryck för Skånes ambition att bli en sammanhängande cykelregion – och en europeisk cykeldestination. Cykeln blir därmed en självklar del av hur Sverige upplevs som resmål.

Cykelplaneringspriset instiftades 2022 som en del i att lyfta utmärkta planering för cykeln. Samtidigt ska det vara ett led i att nå Svenska cykelstäders vision om att 50 procent av alla resor under fem kilometer ska ske med cykel. Priset ska lyfta cykelplanering som hantverk och sprida goda exempel som fler kan ta efter – oavsett om det handlar om kommuner, regioner eller privata aktörer.

Två starka motståndare i finalen

Förutom Cykelleden Skåne valde även juryn som finalister ut Mobilitetshotellet i Nordstan, som genom nytänkande skapat ett mobilitetsnav med service, godshantering och delningstjänster i hjärtat av Göteborg.
Dessutom valdes Cykelleden längs Göta kanal som har knutit ihop kanalens besöksvärden med leder för cykling på kanalbankerna – en i stor utsträckning bilfri sträckning som tillgängliggör svenskt kulturarv för den hållbara turismen.

Foto: Fredrik Almgren

Om Cykelplaneringspriset

Cykelplaneringspriset är instiftat av Svenska cykelstäder för att prisa åtgärder som främjar utmärkt cykelplanering i Sverige. Priset delas ut årligen till en åtgärd som på ett utmärkt sätt beaktat cyklingens förutsättningar och därmed fört cykelplaneringen i Sverige framåt. Den vinnande åtgärden ska karaktäriseras av cykelbarhet, tillgänglighet och nytänkande.

De tre finalisterna 

Cykelleden Skåne

Invigdes 2019 och binder samman 570 kilometer av led längs kustlinje, Skånes landskap och kulturmiljöer. Har satt Skåne på kartan som en europeisk cykeldestination. Binder samman platser för turism, med pendlingsmöjligheter och affärsutveckling. Har dessutom varit mycket aktiv i olika sociala kanaler och fått ökad spridning och räckvidd.

Mobilitetshotellet i Nordstan, Göteborg

Hur kan ett enda hus bidra till ökad framkomlighet, bättre service och en mer attraktiv storstad? Genom att kombinera cykelparkering, godshantering, service och delningstjänster visar Mobilitetshotellet i Göteborg hur framtidens mobilitetsnav kan se ut – i praktiken. En stark finalkandidat till årets Cykelplaneringspris och ett tydligt exempel på innovation inom vardagens mobilitet.

Göta kanalleden

Göta kanalleden är ett praktexempel på hur cykelinfrastruktur kan vara navet i hållbar platsutveckling. Här möts kulturarv, turism och tillgänglig cykling i en led som gör det enkelt – och vackert – att välja cykeln. 220 kilometer sträcker sig leden, uppdelad i sju delar – varav många går på infrastruktur som separerats från bilar. Dessutom återanvänder leden de kanalbanken som skapats längs för cykling – ett nytänkande sätt att återanvända och lyfta fram de kulturvärden som skapats i och med bygget av kanalen.