Han har bott utomlands i större delen av sitt vuxna liv. Och haft sin gamla Crescent som ständig följeslagare. Nu vill den svenske diplomaten Jan Sadek inspirera fler att cykla i afrikanska Botswana.
– Det är det absolut bästa transportmedlet för mig och jag tror att det är framtidens melodi. Men som det ser ut nu är jag ganska ensam cyklist på stadens gator här nere, säger han.
Republiken Botswana i södra Afrika är vanligtvis ett varmt och torrt land med ökenklimat. Men just den här dagen har regnet för ovanlighetens skull öst ner. Det hindrade dock inte Jan Sadek från att ta cykeln till jobbet – precis som vanligt. Fast det kanske hade med något annat att göra.
– Jag kunde inte med att inte cykla när vi hade en intervju om just cykling inbokad. Så jag är ganska blöt, även om jag hade en regnkappa på mig, säger han och skrattar.
Bara några dagar tidigare var det solsken och 30–35 grader. Därför var regnet till stor del efterlängtat i landet som ligger på den sydafrikanska högplatån och inte har kust åt något håll.
– Här är regn och vatten något väldigt fint. Till exempel är den ljusblå färgen i flaggan en hyllning till vattnet. Dessutom har valutan i Botswana fått sitt namn för språket setswanas ord för regn, pula. Något man också kan säga som en hälsning och i tal.
Haft med sig sin Crescent överallt
Jan Sadek har bott i Botswana i ett par år nu. Hösten 2018 blev han utsedd till EU-ambassadör i landet. Men att leva utomlands är inget konstigt för den Kalmarbördige diplomaten. Under årens lopp har han hunnit ”avverka” såväl Sarajevo, Prag, Minsk och Moskva i Europa som de afrikanska länderna Sudan och Etiopien.
Överallt har han haft med sig sin gamla Crescent.
– Jag har alltid cyklat, från det att jag var liten till nu. Det har alltid varit ett personligt intresse. För mina föräldrar också. När många familjer tog bilen, cyklade vi i stället. De till jobbet och jag till skolan. I ur och skur. För mig är cykling något helt naturligt.
Vad är det som gör cykeln så bra?
– Miljöaspekterna är mycket viktiga, samtidigt som cykeln är ett bra transportmedel. Att gå tar för lång tid, och åker man bil ser man inte tillräckligt av omgivningen. Cykeln är det perfekta mellantinget. Man kan se stadsbilden och får en uppfattning om staden man bor i. Sedan har den ju också den positiva bieffekten att det ger gratis motion, vilket är perfekt om man har svårt att finna tid att träna.
Har cyklat med presidentens fru
I Botswana är han relativt ensam om att ta cykeln till jobbet. Även om hans idoga trampande har genererat uppmärksamhet och gjort honom lite av en kändis på huvudstaden Gaborones gator, är det få som gör honom sällskap… i alla fall ännu.
– Här nere är det inte många som använder cykeln som transportmedel. Antingen är det tävlingscykling eller så gör man det om man vill väcka uppmärksamhet. Till exempel har presidentens fru bestämt sig för att cykla för att uppmärksamma det ökade våldet i hemmet med anledning av pandemin. Och jag har blivit medbjuden att cykla tillsammans med henne, säger Jan.
– Men förhoppningsvis kan det bli fler som inspireras framöver.
Utöver den dagliga tvåkilometersturen till jobbet har Jan – liksom många botswanier – upptäckt tjusningen med att cykla och träna MTB. Gärna mitt bland alla djur i en av de nationalparker som finns i närheten.
– Jag brukar åka ut i bushen på morgonen och köra en runda på tre–fyra mil. Det är en otrolig upplevelse att möta en förvånad giraff eller cykla ikapp med en struts, som springer precis bredvid. Zebror och antiloper är andra djur som kan dyka upp. Några noshörningar har jag inte sett än däremot, det längtar jag efter.
Träffade på kor på vägen
Men djuren håller inte bara till på savannen. Även inne i stadskärnan kan det dyka upp spännande gäster. Som för ett tag sedan när han skulle cykla hem en kväll.
– Ja, då mötte jag massa kor på vägen, säger Jan och skrattar.
– De strövar ganska fritt på vägarna här nere, men de var snälla så det var inga stora problem.
Ett annat cykelminne kommer från uppväxten i Sverige och militärtjänstgöringen.
– Jag skulle göra soldatprovet, men fick bryta på grund av ett benbrott. Så jag fick cykla från Karlsborg alldeles intill Vättern på en vanlig militärcykel i stället – tio mil med bruten fot. De är ju ganska speciella och tunga. Men det gick okej, mycket tack vare att jag hade cyklat mycket tidigare i livet.
Siktar på Tour de Tuli – lopp genom tre länder
Framöver har Jan Sadek nya cykelutmaningar i sikte. Inte minst det 300 kilometer långa MTB-loppet Tour de Tuli, som arrangören själva kallar ”The Ultimate Mountain Bike Adventure”. Ett fyradagarslopp som cyklas genom tre länder (Sydafrika, Botswana och Zimbabwe) och två nationalparker, med övernattningar under bar himmel.
– Det ser jag som ett av de häftigaste loppen i världen. Det ger samma vildmarksupplevelse som min vanliga träningsrunda, men är ännu mer genuint – mitt ute i naturen. Hade det inte varit för pandemin hade jag cyklat det redan förra året. Nu gäller det att börja träna.
Text: Pierre Henriksson
Foto: Privat