Blogg

Vintercykling

Hola!

Det här med vintercykling finns det flera aspekter på. En aspekt – som jag tycker är svårast – är att få till bra cykelträning på vintern. Att däremot fortsätta cykla till och från jobb, ja det är allt något man enklare kan fortsätta med! Jag är himla glad att jag har möjlighet att bo på ett sådant sätt att jag utan problem kan cykla till och från jobbet. Men det är inte bara upp till var och en att se till att öka cyklandet. Det är självklart också en uppgift som ligger hos kommunerna. För att folk ska cykla krävs bra cykelvägar, bra trafikljus, vettiga korsningar, m.m. För att folk dessutom ska fortsätta cykla på vintern krävs ännu mer. En kommun som jobbar på med den här typen av frågor är min hemkommun, Uppsala. I Uppsala finns ett projekt som heter Vintercyklisten.

Jag har varit i kontakt med Teresa Uggla Kerrou, som är projektledare för Vintercyklisten:

Hur länge har Uppsala kommun kört det här projektet?
I år är det tredje året som vi kör Vintercyklisten. Det är en kampanj som vänder sig till ovana vintercyklister som vill prova på vintercykling i fyra månader, minst 3ggr i veckan.

Vad upplever ni att ni och cyklisterna i Uppsala fått ut av det här?
I utvärderingarna ser vi att de som har varit med har blivit mycket mer positivt inställda till vintercykling och de allra flesta har fortsatt att cykla även när utmaningen är slut. För kommunens del så är det mycket värdefullt att få in åsikter från cyklisterna om hur vinterväghållningen sköts. Dessutom är det bra att vintercykling har kommit på agendan tack varje kampanjen. Vi vill visa att vinterväghållningen håller en sådan god standard att vintercykling är till för alla, vilket kampanjen har hjälpt oss med att lyfta fram.

Hur många deltagare har ni i projektet? Får vem som helst vara med?
Först året hade vi 50 deltagare. Andra året hade vi 140 deltagare och i år har vi erbjudit 160 platser. Nytt för i år är att sju arbetsgivare är med och erbjuder platser till sina medarbetare.

Vad får deltagarna ut av att medverka, mer än fortsatt motivation till cykelpendling?
I utvärderingen ser vi att närmare 100 procent att deltagarna är nöjda och rekommenderar andra att vara med i liknande satsningar. Vad de får ut av att medverka är lite olika beroende på vad de själva ser som anledning till att de är med. Vissa är nöjda med att ha minskat klimatavtrycket och andra är nöjda på ett personligt utvecklingsplan då de sett cyklingen som en utmaning. Det majoriteten har gemensamt är att de upplever att hälsan förbättrats i jämförelse med tidigare år, då de inte vintercyklat.

En sak som alla deltagare får med sig är utrustningen, som de även kan använda framöver. De får också ett extra däckbyte till säsongen efter att de varit med. Det är ett sätt att uppmuntra deltagarna till att fortsätta vintercykla, vilket de allra flesta gör. Inför utmaningen får alla dubbdäck till cykeln, belysning fram och bak samt reflexer till benen. Dessutom får de en reflexväst och en cykelhjälmspåse med reflexer och däckbyte vid tre tillfällen; inför utmaningen, då utmaningen är slut och till kommande vintersäsong.

Är det här en idé ni kläckte själva eller har ni inspirerats från annat håll? Kan du rekommendera andra städer att prova samma sak?
Vi fick idén från Gävle, som redan kört det några år. Att få med sig arbetsgivare var dock något vi utvecklade själva i samband med att vi tog fram ett diplomeringssystem för arbetsplatser att bli certifierade som cykelvänliga. Jag kan varmt rekommendera andra städer att prova samma sak.

Avslutningsvis – Uppsala är ju känt för att vara en riktig cykelstad. Ungefär hur många är det som tar cykeln till och från arbete/studier varje dag i Uppsala?
Cykeltrafiken står för 36 procent av resandet i Uppsala tätort, vilket innebär att mer än en tredjedel av alla resor som startar eller slutar i tätorten sker med cykel.

Så! Bara för andra kommuner att ta efter. Fortsätt främja cyklandet, det vinner vi alla på! Miljön sparas och vi får en stunds motion på både morgon och eftermiddag. Heja cyklandet! Tack till Teresa och tack till Uppsala kommun för att ni fortsätter driva projektet.

Tobbe

Träningsvardag

Tjena! Tobias Lindgren var namnet. Bor i Uppsala där jag arbetar på universitetet som lärare på juristprogrammet. Gillar utmaningar i "lagom nivå", vilket ofta innebär "genomförande"-nivå. Cyklade min första Vätternrunda 2016 som ett led i min klassiker och fick genom uppladdningen och träningen inför loppet på riktigt upp ögonen för cykling. Är också ett fan av löpning - vilket jag aldrig trodde jag skulle höra mig själv säga.

På den här bloggen skriver jag mestadels om träning i allmänhet och cykling i synnerhet. Ibland leker jag snille och sitter och spekulerar om något i största allmänhet.

Kul att ni tittade förbi:)