I mitten av september förvandlades centrala Stockholm till en rejäl cykelfestival. Det hela avslutades med en karneval, där omkring 500 cyklister bildade ett tåg som tog sig genom huvudstaden tillsammans.
– Det är häftigt att känna på hur härligt det kan vara att som cyklist vara prioriterad och ha förtur i trafikflödet, säger projektledaren Christina Nordlind Hejdenberg.
Efter två års pandemiuppehåll var Cykelkarnevalen tillbaka för att återigen hylla cykling. Innan själva huvudnumret passade tusentals besökare på att ägna sig åt en massa ”cykelkul” på Norrbro, som går mellan Gamla stan och Norrmalm. Under fyra timmar erbjöd eventområdet bmx-show, lastcykelmässa, möjligheten att pimpa sin hoj och prova på udda cyklar.
– Vi vill helt enkelt få upp folk i sadeln och få dem att fatta vilket smart transportmedel cykeln är. Det handlar inte om att måla ut bilen som något dåligt, utan i stället lyfta allt som är bra med cykeln. Det är både kul och inkluderande, säger Christina Nordlind Hejdenberg.
”Varje cyklad kilometer genererar pengar”
Cykelkarnevalen arrangerades för första gången 2014 och Christina Nordlind Hejdenberg var med som deltagare redan då. Projektledare har hon varit de senaste fyra åren.
– Då liksom nu handlar det om klimat, hållbara transporter och hur vi, genom att använda vårt gemensamma utrymme yteffektivt, kan få till en trevlig stad. Cykeln bidrar till så mycket positivt; motion, samhällsekonomi, ren luft… Varje cyklad kilometer genererar pengar till samhället.
Efter två inställda karnevaler verkar projektledaren inte ha varit ensam om att ha längtat till evenemanget. Publiken strömmade till och under dagen beräknas omkring 2 000 personer ha varit på plats i solskenet.
– Det var jättehärligt att se och det känns som att vi har nått ut bättre än någonsin. Vi ser också att vi är allt fler som anser att cykeln måste ta en större plats i samhället. En rörelse på väg i rätt riktning, helt klart.
Text: Pierre Henriksson
Foto: Terese Vangstrup