Precis som i övriga Europa växer marknaden för elcyklar stadigt i Italien. Men till skillnad från Sverige är det framför allt bland mountainbikes som intresset ökar.
– Med en el-MTB blir det lite lättare och mycket roligare att cykla, säger Francesca Ghezzi, marknads- och kommunikationschef hos cykeltillverkaren Atala.
Atala har en gedigen historia och började sin cykeltillverkning i Padova för över 100 år sedan. Lite kuriosa är att när Luigi Ganna cyklade hem den första upplagan av Giro d’Italia var det på just en cykel från Atala.
Men det som började med racercyklar har nu allt mer gått över till elcyklar. Över 60 modeller finns i Atalas monter på Cosmo Bike Show i italienska Verona och det är en viktig marknad för italiensk cykeltillverkning.
– Marknaden för el-MTB växer enormt. Även professionella cyklister kan använda en el-MTB och njuta av turen. Det är inte bara roligt att cykla dem, utan de ger även bra träning, säger Francesca Ghetti.
Numera är det inte bara citybikes som är utrustade med en el-motor. Det är mountainbikes i alla former från full suspension och hardtrail till hybrid och trekking. Däremot är inte citybikes lika populära i Sydeuropa så som de är i Nederländerna, Danmark och Sverige. Vilket helt enkelt beror på att cykeln i exempelvis Italien inte ses som något transportmedel.
Däremot sprider sig intresset för el-MTB.
– Vi ser ett ökat intresse i till exempel Österrike och Polen och generellt sett är det fler som börjar förstå fördelen med el-cyklar, säger Francesca Ghetti.
De stora motortillverkarna är Bosch, Shimano, Yamaha och Ecologic. Det är också en Bosch-motor som sitter på Atala-racern som blev tvåa på 24-timmarsloppet i tyska Nürburging 2015. Men även om racingdelen växer inom elcyklar är det inom MTB som marknaden är som allra störst i Italien. Inte så konstigt, eftersom kundsegmenetet sträcker sig från proffscyklister till naturälskare.
– Det är roligt att cykla en el-mountainbike samtidigt som det ger kroppen träning, Motorn blir en helt naturlig del av cykeln och hjälper endast cyklisten att trampa, säger Francesca Ghetti.
Text och foto: Johan Larsson