Blogg

Fem gyllene regler för dragjobbet

Sista månaden innan Vättern gäller det att träna grenspecifikt. Eftersom det går fort på riktigt när det går fort på cykel betyder det att du sparar ca 25% att ligga i vindskugga du kör i ett tempo som motsvarar en Vätterntid på 8 timmar.

Det kommer alltså att göra väldigt stor skillnad om man applicerar en del grundläggande regler kring samarbete och därför har jag listat de viktigaste att tänka på:

  1. Kedja eller förning. I regel är en kedja det allra smidigaste eftersom det garanterar att alla får arbeta lika hårt och lika mycket, dessutom får ett av leden lä från sidvinden. Är dock gruppen färre än fem cyklister innebär det att två personer ligger och tar vind samtidigt hela tiden, vilket procentuellt är alldeles för mycket, och då bör man istället gå över till ett led och ta längre förningar.
  2. Slå mot vinden. Detta är något som de flesta har hört, att man när man anför sin grupp bör släppa fram nästa person på läsidan. Men det är inte alltid så lätt att själv känna vilket håll det blåser från när man ligger framme och mest känner av fartvinden. Om vägen har svängt och vindriktningen har ändrats bör man som andra cyklist därför ropa till den som är anför åt vilket håll denna ska slå. Ligger man och drar och är osäker så kan det vara bra att kika bak, då ledet ofta dras åt höger eller vänster beroende på vindriktning. Att slå mot vinden är inte bara för att ge de andra lä – om man ligger tätt på rulle är det lätt hänt att man fäller nästa cyklist om man slår åt fel håll. Kom ihåg att det är bättre att informera någon som kanske vet än att inte informera någon som kanske inte vet.
  3. Ta det lugnt uppför och gasa utför. I 40 km/h sparar man ungefär 25 % på att ligga bakom någon. Uppför går det dock långsammare vilket innebär att de bakom dig får slita nästan lika hårt som du, därför lönar det sig att hålla igen så att de som redan utfört ett dragjobb inte hängs av. Utför ska det dock dras på ordentligt av samma anledning, vindmotståndet ökar dessutom med kuben, och det är även viktigt att man inte tappar rullen – du kan bli tvungen att accelerera fort om det släpps lucka och det är ofta värt det för vad du kommer spara när du väl är inne på hjul igen.
  4. Dra igång långsamt. Dels när du kommer upp i spets bör du tänka på att hålla samma kadens som när du låg på rulle – man är ofta fräsch när det blir ens tur och det är ett vanligt misstag att man accelerar vilket gör att hela ledet blir tvungen att accelerera. Behöver farten höjas så gör du det succesivt och smygande under ditt dragjobb och lämnar över i en högre fart än du tog vid (det allra vanligaste är dock tyvärr att man gör tvärtom). Accelerera även försiktigt över krön och efter kurvor – så att du inte tvingar dina kamrater längre bak i ledet att åka i 40+ km/h innan de kommit igenom kurvan eller över krönet.
    vinge från höger
  5. Ge plats i sidvinden. När det blåser kraftigt från sidan är det extra viktigt att punkt 2 appliceras. Dessutom gör man bäst i att bilda en s.k. vinge (se bild). Detta betyder att om det blåser från vänster måste den som anför frångå den vanliga väggrenskörningen och lägga sig i mitten av vägen (optimala är givetvis att lägga sig allra längst åt vänster på vägen, men trafiken är inte avstängd på Vätternrundan) så att övriga cyklister kan lägga sig på en optimal sidvinds/fartvinds-lä-ratio. Blåser det från höger sker detta av sig själv, men den som anför kan fortfarande köra så nära dikeskanten som möjligt för att försäkra sig om att alla i vingen får plats.

Sedan vill jag poängtera att övning och kommunikation är A och O för att det ska fungera. Öva, och helst med de som du ska köra Vättern med. Och kommunicera – bara för att du vet dessa regler är det inte säkert att alla andra vet, eller kommer ihåg i stundens hetta – så se till att kommunicera under hela loppet och även under träning.

 

Lycka till!
/Simon Galle, tränare för www.toppfysik.nu
Simon-Galle-profilbild-liten-BW-300x300

Tips från coachen

Simon jobbar som tränare för cyklister via www.toppfysik.nu, höjdpunkterna i tränarkarriären är b.l.a. guldmedalj i veteran-VM samt pallplatser i elitklassen på bl.a. SM. Utöver att styra upp träningsplanering arrangerar han även omtyckta träningsläger för cyklister i sitt nya hemland Holland.

Simon har en internationell elitcyklistkarriär bakom sig och en kandidatexamen i träningslära på GIH i Stockholm.