Vissa blir långvariga och accepterade, andra små flugor som snart är förbi. Cykla.se frågade starka varumärken inom olika delar av cykelbranschen vilka trender som de tror slår ut under 2019. Och, om de får rätt, kan vi räkna med såväl reflexer som smarta tillbehör.
Eric Norling, Thule:
– Vi ser tydligt att svenska cyklister har börjat tänka till kring transport av cyklar. Från att ha använt en saxhållare eller transporterat cyklar på taket börjar folk se värdet i att ha cykeln på dragkroksmonterade plattformar där de står stabilt och säkert samtidigt som det går betydligt enklare och snabbare att montera cyklarna i hållaren. Vi tror att det blir än vanligare att investera i ordentliga cykelhållare.
– Cyklisten vill inte montera på och av och inte heller isär och ihop sina cyklar. Utan de vill bara ut och köra. Då är det en jättebra pryl att använda sig av till transporten.
Ulrika Mattzzon, Craft:
– Vi på Craft ser att det börjar komma mycket reflexdetaljer och olika reflexprints i kläderna som gör att man syns i trafiken. Samma sak gäller kläder med starka färger.
– Säkerhet är definitivt en trend som kommer att leva och snackas om 2019. Den gamla reflexvästen är bra, men inte så trendig.
Johanna Smedberg, Crescent:
– Vi kommer att se ännu fler racercyklar med skivbromsar 2019. Inte minst för cyklister som ska cykla långt, som runt Vättern, kan det vara skönt att välja något bredare däck och ändå känna sig trygg med ett riktigt bra grepp i bromsarna, även om det blir blött.
– Från Crescents håll släpper vi en version med skivbromsar av vår GIGA, som är populär hos Vätterncyklisten.
Rikard Ohlsson, Shimano:
– Något vi tror på och tittar väldigt mycket på under 2019 är tillbehör för elcyklar. Vi ser att elcykeln växer och det blir allt fler som cykelpendlar.
– Vi tror att det blir väldigt stort de kommande åren, exempelvis väskor, kläder, hjälmar, serviceavtal och cykelförvaring. Vi ser att trenden medför ett bredare sortiment för den vanliga cyklisten som i många fall cyklar fler mil än många motionärscyklister. Det växer fram en casual look med reflexerande detaljer för att synas i trafiken, som också passar in på arbetsplatsen eller i köpcentret.