Funderar på hur du bäst får med dig cykeln med bilen? Cykla har tagit hjälp
av Eric Norling, produktchef på Thule, för att ta reda på svaret.
Behovet av att transportera cykeln med bil har vuxit de senaste decennierna. Mycket beroende på de många olika typer av cyklar som kommer fram kontinuerligt.
– Vi måste hela tiden se till att vara uppdaterade. Det gäller att ständigt hitta lösningar för olika typer av hojar, säger Eric Norling och pekar bland annat på elcykeltrenden som har vuxit explosionsartat de senaste åren.
– Ett annat exempel är fatbikes, som inte ens fanns för fem år sedan. Det ställer krav på oss. Konsumenterna är kreativa, så finns inte lösningen skapar de den, fortsätter han.
Alternativen har därför blivit fler med åren. Den klassiska saxhållaren som placeras på dragkroken har fått konkurrens från hållare som sätts på bakluckan eller taket. Men det alternativet som växer mest är annars en annan typ av hållare som sätts på dragkroken, en så kallad plattformshållare.
– Det här har varit stort länge i Europa, men börjar först nu komma upp sig på den svenska marknaden. Den stora fördelen är att man kan få med upp till fyra cyklar och samtidigt få full funktion på bilen. Man kan nämligen fälla plattformen och därigenom komma åt bagageluckan. Dessutom påverkas bensinförbrukningen ytterst lite, säger Eric Norling.
Hur ska man tänka när man väljer?
– Man vill ha det smidigt och enkelt. Det viktigaste är att fundera på vilket behov man har. Hur ofta och hur långa sträckor ska du använda den och hur många cyklar är den avsedd för?
– Nummer två handlar om vilket typ av cykel du har, en kolfibercykel är exempelvis känsligare än en aluminiumcykel och lättare att skada.
– Sedan ska det naturligtvis vara säkert – både trafikmässigt och cykelmässigt. Man vill inte komma fram till destinationen och se att cykeln har fått skador. Det ska så klart inte heller finnas någon risk för dig själv eller andra. Var därför noga med att hållaren är tredjepartsmärkt och därmed är ordentligt testad.
Text: Pierre Henriksson
Foto: Thule
4 alternativa lösningar
Takmonterade hållare
Användning:
Den vanligaste cykelhållaren på svenska vägar i dag och relativt prisvärd. Går att ha upp till fyra hållare samtidigt, även om det vanligaste är en eller två. Kan fästas i framgaffeln, ramen eller hjulet.
Fördelar:
Cykelhållaren kan vara monterad på bilen under hela säsongen – från april till september. Den tar inte plats och är lättillgänglig, med ett snabbt och enkelt handhavande.
Nackdelar:
Har man många cyklar kan det vara stökigt att montera de som är innerst. Det blir en ökad drivmedelsförbrukning, särskilt om du ska köra längre sträckor. Man har inte riktigt koll på vad som händer på taket med cyklarna.
Varianter:
Du kan välja om du vill montera cykeln med eller utan framhjul. Vanligt är att ta av hjulet om man har kolfiberram, för att undvika att riskera repor eller bristningar i ramen.
Tänk på:
Glöm inte att du har cykel/cyklar på taket om du ska köra in i ett parkeringsgarage.
Hållare för bakluckan
Användning:
Hållaren fästs i bakluckan och är ett bra alternativ för de som har bil utan dragkrok.
Fördelar:
Passar bilar utan dragkrok. Relativt billig initialt och lägre drivmedelsförbrukning än en takhållare.
Nackdelar:
Bilar byggs allt tunnare med lägre vikt, vilket gör att allt färre klarar av bakluckemonterade hållare. Mer omständlig än de övriga varianterna. Svårt att komma in i bakluckan.
Tänk på!
Hållarna är anpassade till olika bilmodeller, så se till att hållaren passar till just din bil!
Hållare för dragkrok
Användning:
En plattform som monteras på dragkrok komplett med skylthållare och belysning. Cyklarna fixeras och du kan välja hållare efter vikt, säkerhet och användarvänlighet. Har plats för upp till fyra cyklar.
Fördelar:
Enkel att hantera. Säker och enkel transport. Klarar av alla typer av cyklar. Cyklarna är fixerade, vilket minskar risken för skador. Anpassad för tunga cyklar. Liten påverkan på drivmedelsförbrukningen.
Nackdelar:
Lite dyrare i inköp.
Varianter:
Går att köpa till en lastramp för enklare på- och avlastning. Tänk på att olika plattformshållare har olika stor lastkapacitet (viktigt om man har elcyklar), kan transportera olika antal cyklar (normalt 2–4 cyklar), har olika stort avstånd mellan cyklarna (normalt mellan 15–25 cm) samt har olika stora tiltvinklar för att komma åt bagageutrymmet.
Tänk på!
Cyklarna döljer registreringsskylten och därför behövs antingen ytterligare en skylt alternativt flyttar man befintlig skylt från bil till hållaren.
Saxhållare
Användning:
Klassik variant där man hänger cykeln på en dragkroksmonterad hållare som ser ut som en sax.
Fördelar:
Relativt billiga och enkla att förstå. Fungerar bra om du har en standardcykel och ska ta dig korta sträckor.
Nackdelar:
Har du en cykel där ramen har ovanliga geometrier passar den inte så bra. Cyklarna är inte fixerade och kan därför bli instabila, vilket ökar risken för skador. Cyklarna skymmer nummerskylten och du får svårt att komma åt bagageluckan.
Tänk på!
Enligt lag måste din nummerskylt och baklampor synas. Därför måste saxhållaren kompletteras med ett tillbehör som möjliggör detta.