Lund, Sundsvall och Motala är Sveriges främsta cykelfrämjarkommuner 2025.
Det kom fram i Cykelfrämjandets årliga undersökning som mäter hur mycket kommunerna investerar i och fokuserar på cykling.
Sammanlagt granskades 49 av landets kommuner där informationen bygger på självrapportering av kontrollbara uppgifter.
I Lund har cykeln en självklar del i såväl stadsbild som i planering, och så har det varit i över hundra år. En inställning som underlättar besluten att prioritera cyklingen vid ombyggnationer inne i staden.
– Mellan i år och 2030 kommer totalt sju supercykelvägar att etableras. Det kommer att stärka möjligheterna för boende både i kommunen och orterna kring Lund att pendla med cykel till arbetet, säger Anders Almgren, kommunstyrelsens ordförande (S), i ett pressmeddelande.
I är det sextonde året som Kommunvelometern genomförs. I undersökningen mäter och poängsätter Cykelfrämjandet hur kommunerna arbetar med bland annat cykelinfrastruktur och cykelpolitik för att öka cyklingen. Kommunerna delas upp i kategorierna stora kommuner (fler än 100 000 invånare), mellanstora (50 000–100 000) och små (färre än 50 000).
De deltagande kommunerna investerade sammanlagt strax under 1 miljard kronor (ca 0,91 miljarder) under 2024 i ny cykelinfrastruktur och ytterligare över 370 miljoner kronor i drift och underhåll. Det motsvarar i snitt 349 kronor per invånare i jämförelse med fjolårets 373.
Vinterkampanj gjorde succé i Sundsvall
I mellanklassen nådde Sundsvall den högsta poängen. Staden är kuperad med en stadskärna mellan två berg, så en viktig del i arbetet har varit att visa att det faktiskt går att cykla – trots de geografiska utmaningarna – och gärna under hela året.
– Vinterkampanjen gick extra bra och engagemanget var väldigt stort, säger processledare Ida Sundberg.
– Vi valde ut personer som inte hade cyklat på vintern förut och delade ut vinterdäck. Det blev så många som anmälde sig att vi inte hade plats för alla.
Motala tar hem förstaplatsen för andra året i rad i klassen för små kommuner. En framgång som beror på målmedvetet arbete och att kommunen självklart får draghjälp av Vätternrundan.
– Vi är fantastiskt tacksamma över att de finns. Vätternrundan gör att cyklingen hela tiden är närvarande och de har en effekt på hur man tänker på cykling här i Motala, säger Thommy Lindholm, trafik- och mobilstrateg på Motala kommun.
Ett annat skäl till att Motala tar kliv framåt inom cykelområdet är den tidigare biltrafiken. Under lång tid gick nämligen riksväg 50 genom staden, men när Motalabron invigdes 2013 uppstod möjligheter att bygga nytt vid den gamla vägen. Byggen helt anpassade för gång- och cykeltrafikanter.
– Vi började med den första etappen 2016 och under 2024 gjorde vi vår största etapp hittills, säger Thommy Lindholm.
Text: Thomas Bergkvist
Foto: Christopher Lanaway