Blogg

En dag på Aktivitus

Aktivitus Cykelpaket

Förra veckan var jag på Aktivitus i Stockholm för att köra deras cykelpaket. Testkliniken ligger i Frösundavik strax utanför Solna, där finns det allt som behövs för att testa konditionsidrottare. Det som stod på agendan var ett cykelpaket bestående Laktat, VO2Max och Wingate-test.  Aktivitus testledare David Hedlund, tidigare elitåkare i längdskidor var den som skulle plåga fram mina värden. Jag har inte gjort detta förut så lite nervös var man. Man får ju liksom ett kvitto på sin fysiska kapacitet. Syftet är dock att använda testvärdena i sin träning för att kunna träna på ett effektivare sätt. Det här med tester har blivit mer och mer populärt. Eftersom utbudet på elektronik som mäter både det ena och andra har blivit både bredare och billigare så är det inte bara proffsen som använder dessa hjälpmedel längre. Pulsmätare med GPS har ju i princip alla nu för tiden. Trainer eller testcykel som mäter watt finns väl i var och varannan källare. Därför har det också blivit lättare att träna på ett mer strukturerat sätt.

Laktat test

Första testet ut var ett laktat-test, det minst jobbiga för dagen. Det går ut på att man stegar upp motståndet succesivt och på varje motstånd mäter man puls och laktat (mjölksyra). Aktivitus laktat-test körs på en Monark LT6. Man startar på 80watt sen höjs motståndet med 40watt var 3:e minut. Syftet med detta test är att få ut sina olika zoner, låg- medel- och högintensiv träning. Låg intensiv träning är när man ligger under sin aeroba tröskel (2 mmol, FatMax , typ “distanströskel”), medel-intensiv ligger man mellan aerob och anaerob tröskel (3-5 mmol, FTP, typ “1 timmes tempotröskel”). Mitt test var klart efter 3min på 400W. Resultatet ser ni på bilderna nedan.

Laktattest
Laktattest

Mina tröskelvärden
Mina tröskelvärden

VO2Max-test

Då var det dags för dagens andra test, VO2max. Det är ett betydligt jobbigare test där man ska mäta maximal syreupptagningsförmåga och maxpuls. På med masken och trampa lugnt några minuter sen igång. Här kör man till det tar stopp, jag startade på 330W sen höjs motståndet med 20W varje minut. På 490W vart det riktigt jobbigt och jag fick kasta in handduken. Fy bövelen, detta var jobbigt! Jag hade ett efterlaktat på 11mmol/l och det var inget vidare enl David. Jag borde alltså kört längre… Jag fick ett testvärde på 64,4 vilket är ok tror jag. Testvärde är syreupptag genom vikten så när vinterhullet försvinner blir värdet högre eller tvärtom om chipskonsumtionen skulle gå upp.

VO2max-test är jobbigt!
VO2max-test är jobbigt!


Resultat VO2max-test

Wingate-test

Sista testet för dagen var ett Wingate-test, det tar inte så lång tid men är desto jobbigare. Det körs på en Monark 894E Peak Bike. 10% av kroppsvikten placeras i viktkorgen, i mitt fall 8,2kg. Man startar testet med att ”veva” upp till 200rpm, när denna kadens nås släpps viktkogen och tiden startar. 30sek All-In! Sista 10 är vidriga, man får dessutom inte stå upp.

Wingate-test, 30sek MAX
Wingate-test, 30sek MAX

Resultat Wingate-test
Resultat Wingate-test

Jag tycker definitivt att alla som har ambitionen att höja sin kapacitet skall köra dessa tester. Det är väldigt vanligt att folk tränar ”fel”, jag har definitivt gjort det själv, upprepade gånger dessutom ! Kan man med hjälp av sina testvärden optimera träningen så man får mer tid till annat men ändå kan kapa en timma på Vätternrundan, Halvvättern eller Cykelvasan så är det värt lite mer än de där hjulen för 30lök som skulle vara så ”snabba”.

I länken nedan finns film från samtliga tester, 40min in i filmen finns en längre intervju med David.
Länk: Cykelpaket på Aktivitus + Intervju med David Hedlund


Partners som bidrar med information, produkter och annan hjälp till Vätternrundans ambassadörer är Aktivitus, Bianchi, Craft, Crescent, Enervit, Peppster, Shimano, Stadium och Thule.

Elitmotionärens vardag

//AMBASSADÖR HALVVÄTTERN (med flera) 2017// Pappan, maken, Motalasonen ... och elitmotionären, som återupptog cyklingen för ett par år sedan efter ett tioårigt uppehåll. Ska i sommar cykla tre lopp under cykelveckan – som minst. Det kan bli MTB-Vättern också. Tävlingscyklade fram till 20-årsåldern, men tog mig upp på cykeln igen som rehabträning efter en ryggoperation. Då fastnade jag åter för både träningsformen och sporten. Som ambassadör ska jag dels ge mina tips på hur man kan förbereda sig inför Vätternrundan, dels se hur man kan få ihop sin träning med vardagslivet.