Blogg

Cykelveckan

Nu helt plötsligt är Cykelveckan i Motala över. Våren har gått i en rasande fart, man tror knappt det är sant, men nu är loppen genomförda. Jag har haft fullt upp och tänkte här summera litegrann.

Cykelveckan startar ju med Mini-Vättern och MTB-Vättern under fredagen första helgen. Det var premiär för min del på just MTB-Vättern. Väderprognosen såg minst sagt dyster ut några dagar innan men som tur var hade metrologerna glömt att putsa spåkulan. För framåt kvällen när det var dags för start var vädret helt ok och solen tittade fram lagom till målgång. Jag rullade iväg i första startgrupp och tog det lugnt och fint i inledningen som går på asfalt. Hade bestämt innan att jag skulle gå in först i första skogspartiet och ta mitt tempo, fick med mig brorsan en stund för att efter någon mil bli själv. Förstökte stå på så gott det gick utan att riskera att vurpa eller få nån punktering. Bitvis var det mycket folk som hejade vilket alltid är kul, speciellt när man kör på hemmaplan. Summa summarum så vart det en kanonkväll med mycket folk och rolig cykling.

Utmed Göta Kanal på MTB-Vättern

Ut med Göta Kanal på MTB-Vättern

Med Mattias från Thule efter målgång. Schysst guldmedalj runt halsen som jag fick av mina barn efter målgång

På lördagen var det Tjejvättern, där fick jag inte vara med hur mycket jag än ville. Passade på att jobba i cykel-servicen i starten. Alltid kul att kunna hjälpa cyklister som fått mekaniskt strul innan start. Vätternrundan engagerar ju mängder med funktionärer under loppen. Många föreningar får olika uppdrag för att dra in en slant till klubbkassan. Jag jobbade år lokala cykelklubben och frun körde servicebil på Omberg för dotterns fotbollslag. Under eftermiddagen var jag med i Studio Cykla, var trevligt även om jag är rätt kass på sånt. Men träning ger väl (förhoppningsvis) färdighet.

Söndag första helgen i Cykelveckan = Halvvättern. Första start 07:00 och även min starttid. Uppstigning 05:20, lite frukost och kaffe för att sedan rulla iväg till starten. Var förbi och fick en kamera monterad på hjälmen innan start. Halvvättern var ju ”mitt” lopp som ambassadör så därför fick jag äran att livesända min runda. Om någon vill se i efterhand finns filmen på följande länk, https://www.youtube.com/watch?v=dLLRWz_3wvw . Vädret var perfekt för oss som startade tidigt, lagom tempratur och medvind på vägen hem från Tällekullen. Vi hann dessutom hem innan regnet kom. Det var en riktigt bra runda, rullade på bra hela vägen med lite högre fart mot slutet.

I mål efter Halvvättern

Var förbi Crescent efter och snackade lite efter målgång

Var förbi Crescent och snackade lite efter målgång

Efter en veckas jobb var det så dags för Vätternrundan. Den stora folkfesten i Motala. Var nere på stan efter jobbet i fredags och hämtade nummerlappen, helt galet med folk. Att det kommer så mycket folk till Motala under cykelveckan livar verkligen upp och betyder såklart mycket för staden. Bodde hos svärmor och svärfar då vi som så många andra i Motala hade gäster i vårat eget hus. Startade 12.12 på lördagen så kunde ta det lite lugnt på förmiddagen. Skulle köra med Serneke Allebikes MTB-team + ett gäng till. Målet var att åka under 7 timmar. Har gjort det förut och hade lite ångest då jag vet att det är rätt jobbigt. Vi rullade iväg och det var full gas från början. Så här med facit hand var vi nog lite för få i gruppen, redan vid Omberg var antalet som gick runt och drog betydligt mindre än i början. Men farten sjönk inte för det. Redan i Gränna var jag riktigt trött då jag gått på rött alldeles för länge och fick snällt sätta mig bakom de starka. Tror vi var snabbast till Jönköping med runt 2 minuter. Det tuffade på bra på andra sidan, de starka i gruppen drog som maskiner. Men eftersom de inte var så många och vi dödliga kört slut på oss tidigt så vart även de starka rejält slitna på slutet, med alla rätt. Försökte hjälpa till några gånger på mitten men det vart inte långvarigt då jag var rejält sliten. Jag var helt slut sista 5 milen och var helt säker på att jag skulle få ge mig med kramp. Lyckades dock bita ihop och släpa mig med i mål. Absolut inte min förtjänst att vi klarade att rulla in på 6:56 utan jag får ödmjukast tacka de som orkade hålla farten och köra ”hem” det. Kan nog inte minnas när jag var så trött senast. Vädret som var fantastiskt under lördagen bidrog givetvis till att stämmingen i mål området var magisk.
Nu är det mindre än ett år kvar till nästa ”runda” 🙂

Gänget jag åkte med runt sjön

Trogna supportrar. Fruns mormor med syster 88 och 90år

Intervjuad efter målgång, vet knappt vad jag sa... Michel Olsson, dubbel svensk mästare, var nog den enda som inte stod över en förning på hela dagen

Intervjuad efter målgång, vet knappt vad jag sa… Michel Olsson syns i bakgrunden, dubbel svensk mästare, var nog den enda som inte stod över en förning på hela dagen

Siri jobbade som funktionär i diplomutdelningen medans jag tog ett varv

Siri jobbade som funktionär i diplomutdelningen medans jag tog ett varv runt Vättern

Partners som bidrar med information, produkter och annan hjälp till Vätternrundans ambassadörer är Aktivitus, Bianchi, Craft, Crescent, Enervit, Peppster, Shimano, Stadium, Thule och Oakley.

Elitmotionärens vardag

//AMBASSADÖR HALVVÄTTERN (med flera) 2017// Pappan, maken, Motalasonen ... och elitmotionären, som återupptog cyklingen för ett par år sedan efter ett tioårigt uppehåll. Ska i sommar cykla tre lopp under cykelveckan – som minst. Det kan bli MTB-Vättern också. Tävlingscyklade fram till 20-årsåldern, men tog mig upp på cykeln igen som rehabträning efter en ryggoperation. Då fastnade jag åter för både träningsformen och sporten. Som ambassadör ska jag dels ge mina tips på hur man kan förbereda sig inför Vätternrundan, dels se hur man kan få ihop sin träning med vardagslivet.