Blogg

Uppdraget avklarat! Nu vänder vi blad …

Då har vi kommit till sista inlägget på bloggen/vloggen här på cykla.se för min del som ”Den rutinerade nybörjaren” och som Vätternrundans ambassadör för MTB-Vättern 2017. Jag har sagt det tidigare och säger det igen … Tiden springer – ja eller cyklar – fram.. Det var ju inte alls länge sedan jag drog igång med första inlägget och nu är jag framme vid målet. Jag har sprattlat färdigt och jag har passerat mållinjen på MTB-Vättern!

Först om MTB-Vättern och sedan längre ner om att detta nog är sista blogg/vlogg-inlägget från min sida här på cykla.se ….

MTB-Vättern var inget större problem … som jag trodde.  Vad är det som är så speciellt med MTB? Det gäller att trampa här oxå 🙂 Jag rullade ut i grupp 5 som ledare av gruppen och efter en stud fick jag och en annan kille ett försprång mot de andra. Det höll sig ända fram till skogen och när vi dundrade in där började vi plocka åkare från gruppen innan. Det rullade på bra utan större bekymmer och inga exteremt långa köer som gick långsamt. Det gick att åka på ganska bra och jag plockade lite andra åkare här och där. Det fanns ett och annat mer tekniskt parti men dom var inte så långa att det blev besvärligt. Ett stenigt parti var lite tufft och det var enda stället jag satte ner en fot .. eller jag satte ner hela kroppen eftersom jag rasade ner på högersidan. Som tur var träffade jag ingen sten. Bara att sparka loss fötterna från pedalerna och upp igen. Det fanns en hel del lättåkta partier med promenadstråk och liknande där det gick att trycka på i full sula. Jag kan faktikt inte påminna mig att jag blev omåkt av någon .. däremot passerade jag en hel del åkare längs vägen och fick en måltid på 1.49 .. Har ingen aning om det är bra eller mindre bra och det spelar ingen roll. Jag tog mig i mål och kände mig nöjd efteråt. Det var det viktigaste. Jag cyklar ju för att det är roligt, för att få motion och för att jag mår bra av det 🙂

MTB-Vättern är ett riktigt roligt MTB-lopp för den som inte har kört så mycket MTB och för den som vill prova på. Det är ju ett sk instegslopp och perfekt för mig alltså. Varierande åkning som inte var för svår och inte för utmanande.

Tack alla som hejade på och ropade förresten. Vilken cykelfest det var. Härligt väder och både publik och funktionärer ropade glatt längs vägen. Speciellt kommer jag ihåg Henrik S som gav full hals i den där sega och branta ”trapp-backen” och Oskar H som stod på toppen av Oakley-backen och skrek. En high-five blev det på toppen oxå med någon i VR-staben. Stort TACK!

Det har varit förbaskat roligt att testa på MTB-cykling nu under våren men … det är inte riktigt min grej .. Jag säger som Glenn Magnusson – Jag är vän av asfalt! MTB-åkningen har sin tjusning men för mig blir det lite väl mycket teknik, slag och studs och för lite racing i behaglig, hög och jämn fart. Kanske är jag lite traditionell och konservativ som gillar att mycket är som det har varit och att man inte ska ändra för mycket på saker och ting. Kanske har det med åldern att göra .. Jag vet inte och analyserar inte heller. Jag gör det jag tycker är roligt istället och kör vidare på asfalten .. 🙂

Jag lämnar tillbaka cykeln till Bianchi och tackar för lånet. Det är en grym cykel och om jag trodde att jag skulle ge mig ut och träna på den i skog och mark hade jag köpt den direkt.. Tyvärr blir den nog stående i garaget ..

Förrutom att cykla loppet så träffade jag en del bekanta och Väternrundan-medarbetare i Motala . Trevligt och roligt. Det blev även intervju i Cykla-Studion. Kolla filmen – där finns den med ..

img_0679       img_0680

Glad och förväntansfull innan avresa mot Motala och en ”Lycka-till” hälsning av Gunilla som är Vätternrundans trevliga VD.

img_0681       img_0682

På plats utanför ”Cykla-Studion” i väntan på intervju av Pierre

img_0683       img_0686

Stolt ägare av en MTB-Vätterntröja 🙂

Tänk att det här är sista blogg/vlogginlägget. Tiden går galet fort. Det har varit kul att dela med sig av tiden fram till – och om mina förberedelser inför – MTB-Vättern. Som ni har märkt har jag försökt att inte hålla för seriös framtoning och dessutom krydda med lite interaktiva inslag som gäster och intervjuer av varierande slag. Hur det har funkat vet jag väl inte riktigt .. men jag har gjort som jag tänkte i alla fall .. 🙂

Det är dags att vända blad och få lite mer tid med familjen och annat. Nu kommer jag att behöva sitta med filmuppladdning och bloggskrivande på kvällar och nätter .. men jag kommer ju självklart att fortsätta hänga med på cykla.se såklart så att jag inte missar något väsentligt …

Jag finns ju fortsättningsvis – förrutom på vägarna i Västmanland – både på FB och Instagram och nästa äventyr stundar ju redan med start imorgon då vi åker ner till Motala igen för att cykla vanliga Vätternrundan 300 km. Om du vill kan du följa mig Peter och Simon -”Los tres Amigos”- på min Instagram och det blir säkert en del Live-Sändning på FB oxå. Vi keepa in touch på sociala medier helt enkelt 🙂

Efter VR väntar resa till Tjeckien över Midsommarhelgen där Alice ska tävla i Disco-VM och sedan blir det semester i Spanien i början av juli .. 🙂 Ska bli skönt. Därefter blir det en repa upp till Umeå under andra halvan av juli och då hoppas jag att cyklepolarna från barndommens dagar i GCK är redo för en Rödtjärnsrunda. Det är ju tradition nu ..

Så här avslutningsvis kan jag bara buga, bocka och säga största möjliga TACK till Vätternrundan och alla partners angivna nedan för denna härliga vår. Mest bestående blir mötet med alla människor. Alla nya vänner och bekanta. Den här tiden kommer for ever att finnas i mitt minne och sinne!

See U all around!

Partners som bidrar med information, produkter och annan hjälp till Vätternrundans ambassadörer är Aktivitus, Bianchi, Craft, Crescent, Enervit, Peppster, Shimano, Stadium, Thule och Oakley.

Den rutinerade nybörjaren

//AMBASSADÖR MTB-VÄTTERN 2017// Motivationsspridaren som med skräckblandad förtjusning tar sig an sin fjärde Vätternrundan och dessutom sin första MTB-Vättern någonsin! Rutinerad på vägen och nybörjare i skogen. Bor med yngsta dottern och frun Tina i Västerås och arbetar till vardags på ett forskningsbaserat läkemedelsföretag. När jag inte umgås med familjen, sitter i bastun eller tvättar bilen ägnar jag mig gladeligen åt motion på ett eller annat sätt – gärna skidor, löpning eller innebandy. Under min ambassadörstid kommer ni få följa med mig på en både fängslande och inspirerande resa fram till min första start i MTB-Vättern.