Blogg

Styrketräna klokt under vintern

På vintern är det ett ypperligt tillfälle för en cyklist att träna en del på gymmet. Se till att köra de korrekta övningarna och gör samma övningar gång efter gång under några månaders träningar.

Det är den här upprepningen som gör dig starkare och tåligare som cyklist. Du ska vara varm i kroppen när du kör övningarna. I stället för att parkera bilen intill entrén kan du gärna parkera en kilometer ifrån så får du en kort promenad precis före passet. Annars sköter du uppvärmningen inne på gymmet.

Bland alla övningar är knäböj den enskilt allra bästa övningen. För att denna övning ska vara utvecklande för dig, gå då ända ner vid nedgången i stället för att avsluta i knähöjd. Ha ett stöd på 1 centimeter under hälarna och använd ett bälte. Detta breda bälte hjälper till en del att ha rakare rygg då vi cyklister ibland har lätt för att kröka ryggen när det blir tungt. Det är effektivare för dig att köra med fria vikter än att köra i maskin gällande knäböj.

En del cyklister vill köra både cykel och gymträning efter varandra. Om du gör det skulle jag vilja rekommendera att du först kör cykelträningen och avslutar med gymträningen. På så vis är musklerna piggare på cykeln och du får en träning som ger dig mer.

När du vill nå dina mål

Glenn Magnusson är före detta proffscyklist och landslagstränare. Han har varit cykelproffs i fyra olika stall (Amore & Vita, US Postal -Service, Farm Frites och DOMO - Farm Frites) mellan 1996 och 2001. Deltagit i sju Grand tours (Giro d’Italia, Tour de France och Vueltan), varav tre etappsegrar i Giro d’Italia. Tio världsmästerskap och tre OS. Tvåfaldig svensk mästare. De senaste åren har han varit landslagstränare för herrar, damer och juniorer, och varit ledare på bland annat nio VM och ett OS. Numera är han egenföretagare och driver Cykelaptit samt webbsajten cykeltraning.se där han skapar personliga träningsprogram.