Blogg

Skall staten bekosta våra elcyklar?

Regeringen lägger nu ett förslag till att staten skall bekosta 25 procent av din elcykel. Visst är det positivt om detta leder till mindre biltrafik. När en individ väljer mellan att köpa en cykel eller en elcykel så kan man lockas av detta erbjudande och helt plötsligt så är man en elcykelbrukare.

MEN, vart tog alla predikningar om folkhälsa vägen? Predikningar att vi ska vara miljövänliga? Att övergå från cykel till elcykel gör att vi får mindre motion och någonstans hamnar fler miljöförstörande batterier. Visst finns det ett behov för en elcykel för personer med begränsad hälsa eller är gamla.

Men kom ihåg att vi är väldigt många människor som dagligen cyklar till sitt arbete och andra aktiviteter. Och detta ska vi helst fortsätta att göra utan att lockas till något alternativ.

Så snälla staten, det finns många andra poster där ekonomiska bidrag är mycket mer välkommet än detta förslag.

När du vill nå dina mål

Glenn Magnusson är före detta proffscyklist och landslagstränare. Han har varit cykelproffs i fyra olika stall (Amore & Vita, US Postal -Service, Farm Frites och DOMO - Farm Frites) mellan 1996 och 2001. Deltagit i sju Grand tours (Giro d’Italia, Tour de France och Vueltan), varav tre etappsegrar i Giro d’Italia. Tio världsmästerskap och tre OS. Tvåfaldig svensk mästare. De senaste åren har han varit landslagstränare för herrar, damer och juniorer, och varit ledare på bland annat nio VM och ett OS. Numera är han egenföretagare och driver Cykelaptit samt webbsajten cykeltraning.se där han skapar personliga träningsprogram.