Blogg

Lycka till med din Vätternrunda

Nu är det dags att infria dina mål med Vätternrundan. Sköt om din sömn, matintag och laddning inför loppet och se till att cykeln inte ska bli din begränsade faktor. Är däcken lite slitna så tveka inte att byta före start. Framför allt hoppas jag att du inte ska hamna i någon vurpa och hur undviker jag detta? Med trötthet så tappar man blicken framåt vilket alltid ökar risken att hamna i en vurpa. Därför ska du alltid snegla framåt. Med framåt är det inte endast till hjulet framför dig utan ha koll på ungefär 10 cyklister framför dig så är du så mycket säkrare. Händer det då något så har du alla möjligheter att bromsa eller väja undan olyckan. Vi hoppas naturligtvis på olycksfritt men med så många cyklister så kan det hända incidenter.

Lycka till med denna upplaga av Vätternrundan!

När du vill nå dina mål

Glenn Magnusson är före detta proffscyklist och landslagstränare. Han har varit cykelproffs i fyra olika stall (Amore & Vita, US Postal -Service, Farm Frites och DOMO - Farm Frites) mellan 1996 och 2001. Deltagit i sju Grand tours (Giro d’Italia, Tour de France och Vueltan), varav tre etappsegrar i Giro d’Italia. Tio världsmästerskap och tre OS. Tvåfaldig svensk mästare. De senaste åren har han varit landslagstränare för herrar, damer och juniorer, och varit ledare på bland annat nio VM och ett OS. Numera är han egenföretagare och driver Cykelaptit samt webbsajten cykeltraning.se där han skapar personliga träningsprogram.