Blogg

Hur klarar du av värmen när du tränar cykel?

Vi kan dela upp cyklister i två olika grupper. Antingen klarar man kylan lättare än andra eller så fungerar man bäst i värme. Oftast hänger detta samman med den fettprocent cyklisten har. Ju tunnare man är så klarar man värmen lättare.

För alla betyder vanan av värme väldigt mycket. Åker man till ett ställe som är varmt, med minst 10 grader varmare än hemma, tar det en vecka att anpassa sig till det hetare klimatet. Det finns en del smarta knep för att klara heta dagar på cykeln. Naturligtvis ska du dricka vatten, just vatten är bättre än sportdryck när det är varmt. Ta gärna något mineralpreparat under och efter passen. Ta gärna kallt vatten eller en kall cykelflaska på dina kylaggregat, dessa är handleder och nacke.

Kom ihåg att gärna träna när det är som varmast, på detta vis utvecklar du din kapacitet att klara heta cykeldagar ännu bättre framöver.

När du vill nå dina mål

Glenn Magnusson är före detta proffscyklist och landslagstränare. Han har varit cykelproffs i fyra olika stall (Amore & Vita, US Postal -Service, Farm Frites och DOMO - Farm Frites) mellan 1996 och 2001. Deltagit i sju Grand tours (Giro d’Italia, Tour de France och Vueltan), varav tre etappsegrar i Giro d’Italia. Tio världsmästerskap och tre OS. Tvåfaldig svensk mästare. De senaste åren har han varit landslagstränare för herrar, damer och juniorer, och varit ledare på bland annat nio VM och ett OS. Numera är han egenföretagare och driver Cykelaptit samt webbsajten cykeltraning.se där han skapar personliga träningsprogram.