Blogg

Sjukdom & komma-igen-tips

En hård träningsperiod och sen ett tufft träningsläger på det, sen blev jag tvär-sjuk! Ett kvitto på att den hårda träningsperioden gjorde sitt och att jag missade att lyssna på min kropp. Så jag har legat nerbäddad i feber men nu kommit på fötter igen.

Bra mat

Jag gör vad jag kan för att hjälpa kroppen på traven, bra mat är en viktig bit! Testade ett nytt recept från ICA, Tabbouleh på matvete och det blev, för att citera en viss TV-kock; “så gott, så gott, så gott!”.

frisk på bra mat

Tabbouleh på matvete

Vila & aktiv återhämtning

Vilan jag fick nu var välbehövlig, det märktes inte minst på att jag gick ner i vikt. Inte för att jag inte åt utan för att jag stressade ner – bra kvitto på behövlig åtgärd. Återhämtningen är ju A och O för att få resultat och bibehålla ett välmående.

Meditation och yoga har det blivit mer av för att hjälpa kroppen komma i balans och för att röra på mig på ett mjukt sätt. Att vara sjuk och ligga mycket still var jobbigt för mig både fysiskt och mentalt, både kroppen och huvudet blev stelt 🙂

Bibehålla motivationen

Att bli sjuk mitt i en tuff satsning mot ett mål som känns viktigt för mig och även inverkar på andra (Vätternrundan och mina klubbkamrater) kan lätt dra ner både motivationen och självförtroendet. Man vet inte hur länge svackan ska hålla i sig eller vilken inverkan det kommer ha på cykel-formen som man jobbat så hårt på! Därför är det viktigt att ta hand om den mentala biten, för att inte tappa lust, fokus och tro på målet och sin egen förmåga. Jag nyttjar bland annat olika ljudböcker och guidade meditationer för just detta.

Tankens kraft

Mina bli-kry-knep

  • Vila – avsäga dig jobb/extra åtaganden
  • Sov gott – gör vad du kan för att sova gott och tillräckligt många timmar
  • Undvik kaffe – stressar kroppen och det behövs det mindre av
  • Drick te med citron, ingefära och honung (honung har naturligt antiiflamatoriska egenskaper)
  • Ät bra mat, avstå sötsaker
  • Meditera och yoga för bibehållen rörlighet i både sinnet och kroppen
  • Titta på rolig film/serie och beställ någon “onödig” cykelpryl 😉

Med en knapp månad kvar till Tjejvättern ska detta förhoppningsvis vara den enda och sista dippen innan det är dags för loppet! Nästkommande helg kör jag Vänern runt med min klubb CK SubXX för att köra ihop oss och få in några bra mil i benen!

Med CK SubXX

Starka SubXX:are!

Checka utrustningen

Dags också att se över all utrustning, eventuellt komplettera/ uppdatera med sådant som slang, kolsyrepatroner, krängare, nya klossar, rump-räddare (Pro Salus salva), bars och tillskott av den sort din mage klarar av, m.m. Du vill inte komma till start och upptäcka att något saknas eller är trasigt.

Vi ses här igen innan start!


Partners som bidrar med information, produkter och annan hjälp till Vätternrundans ambassadörer är Aktivitus, Bianchi, Craft, Crescent, Enervit, Peppster, Shimano, Stadium, Thule och Oakley.

Stark i Funäsfjällen

//AMBASSADÖR TJEJVÄTTERN 2017// Den personliga tränaren och deltidsbrandmannen som gärna ger tips om träning och hälsa, som varvar cykling med yoga, tyngdlyftning med poesi. Bor tillsammans med min sambo Christian och katten Doris i vacker fjällmiljö i Funäsdalen. Under min ambassadörstid kommer ni få följa mig i min helhjärtade satsning mot en riktigt snabb Tjejvättern. Jag kommer ta mig an utmaningen tillsammans med CK SubXX och i cykelkalendern 2017 finns sedan tidigare träningsläger och starter i andra lopp inplanerade.