Låt inte allergin stoppa dig från träning. Det finns tips som underlättar din vardag.
Jonas Binnmyr, Astma- & Allergiförbundet.
Artikel

Träna med allergi? Här är tipsen inför pollensäsongen!

2018-04-19

Efter en lång och mörk vinter är våren en varmt välkommen vän som inbjuder till såväl cykelturer som promenader. Men alla njuter inte av skir grönska, blomknoppar och lövsprickning. För en pollenallergiker kan våren bli ett enda långt lidande.

Rinnande, svidande och kliande ögon. Nysningar och täppt eller rinnande näsa. Klåda i halsen och uppe i gommen. För en pollenallergiker är detta vardagsmat – med lindrigare eller jobbigare symptom.

Känner du igen dig? En tröst kanske kan vara att du inte är ensam i allt snörvlande och snorande. Nästan var tredje svensk, runt 30 procent, är pollenallergiker där de vanligaste allergiformerna är björk, al, hassel, gräs och gråbo. Men ska och kan man träna när luften är full av pollen eller är det bättre att låta cykeln stå kvar i garaget?
– Av egen erfarenhet så fungerade det bäst för mig att starta lite lugnare dessa perioder för att successivt öka belastningen. Det hjälpte mig, säger Jonas Binnmyr, samordnare för vård och forskning på Astma- och Allergiförbundet.

Jonas vet vad han talar om. Han är själv pollenallergiker och vardagsmotionär med bland annat Vätternrundan på sitt idrottsliga CV. Men alla är vi olika och reagerar därmed också på olika sätt när pollensäsongen är här.
– Det viktigaste tipset är att man faktiskt pratar med en läkare, dels generellt om allergin, dels om just träning och utomhusträning. Det är inte bra att få en allergisk reaktion, då den kan förvärra själva sjukdomen.
– Det kan dessvärre vara så att man ska träna inomhus under pollensäsongen. Mängden luft du andas in ökar otroligt mellan vila och hög belastning, från normalt runt fem liter per minut till 200 liter per minut. Mängden pollen du andas ned i luftvägarna är alltså 40 gånger högre under träningen.

Är man allergiker och vill vara ute och träna när våren kommer är det A och O att vara förberedd. En bra sak är bland annat att titta över sina mediciner. Ska jag börja behandlingen innan säsongen? Ska dosen ökas successivt? Ska man skippa träningen den dagen kanske? Eller räcker det med några puffar extra av astmamedicinen?
– Förberedelser tillsammans med sin läkare är vital. Även status just den dagen man vill träna spelar roll, kanske är det en torr dag med extremt mycket pollen, säger Jonas.

Ett bra tips är att träna tidig morgon eller sen kväll då det brukar vara mer fukt eller dagg som binder fast pollen och andra allergener. Om det inte tar emot allt för mycket kan man passa på att sticka ut när det regnar, vilket också är bra för att testa sin utrustning i mindre optimalt förhållande.
– Undvik gärna trafikerade områden eftersom avgaser oftast kan förvärra andningsproblem. Dessutom kan trafiken virvla upp pollen vilket kan bidra till att man får en reaktion.

Kan allergierna övergå i astma?
– Astma är en allvarlig sjukdom obehandlad och ja, allergier kan orsaka astma. Känner du symptom på tung andning och pipighet i bröstet så ska du uppsöka läkare. Det finns jättebra mediciner och behandlingsplaner som fungerar utmärkt i dag, men de måste följas för att inte sjukdomen
ska förvärras.

Jonas Binnmyr betonar också vikten av att vara noggrann med att inte ”ta in” pollen. Duscha efter att du har varit ute för att undvika att sängkläder blir täckt med pollen. Även kläderna kan sprida pollen vidare i hemmet så förvara dem på ställen där de inte kan sprida vidare det som har fastnat på dem.
Även när det handlar om den egna cykelutrustningen gäller det att hitta smarta lösningar.
– Själv skaffade jag skyddsglasögon för att slippa få pollen i ögonen under själva cyklingen, då mina ögon helt plötsligt började tåras vilket gjorde att jag inget såg. Det är inte bara farligt ur ett allergiskt perspektiv, utan även rent trafikmässigt, säger Jonas.

Text: Thomas Bergkvist
Foto: Annika Olsson, Shutterstock


Vad händer i kroppen?

Immunsystemet kan överreagera när du utsätts för pollen. Kroppen bildar då allergiantikroppar i mastcellerna i ögonens och näsans slemhinnor vilket kan utlösa allergi.
Nästa gång du träffar på pollen känner antikropparna igen ämnet och mastcellerna släpper ut histamin. Det är histaminet som ger oss nysningar, rinnande näsa och andra allergisymptom.

De flesta pollen som är allergiframkallande sprids med vinden och just vindpollinerande växter behöver extra mycket pollen för att kunna föröka sig. Ett enda björkhänge med hanblommor kan därför innehålla fem till tio miljoner pollen.


tips inför pollensäsongen

  • Följ pollenprognoserna, och planera din medicinering om du ska träna ute.
  • Ibland kan det kännas helt okej när du är ute på cykeln, men reaktionen efteråt kan bli desto svårare. Är du väldigt känslig kan det därför vara bättre att träna inomhus om pollenhalterna är mycket höga. Se då till att dörrar och fönster är stängda.
  • Träna på morgonen. När daggen binder pollenet flyger det inte omkring lika mycket i luften.
  • Sov med stängt fönster.
  • Undvik dammiga miljöer, starka dofter, parfymer, kemikalier och pälsdjur som kan reta slemhinnorna när de är extra känsliga.
  • Torka inte tvätten utomhus.
  • Tvätta håret innan du går och lägger dig så gnuggar du inte in dagens pollensamling i kudden och slipper sedan nysa hela natten.