Artikel

Semesterträna på beachen

2018-07-17

Att träna efter en varm dag på beachen kan kännas väldigt tungt. Ett tips för att ändå få in motion under soldagar är att träna på stranden.
   En fördel med att träna på stranden är att du varken behöver skor eller utrustning och den mjuka sanden ger skönt motstånd för musklerna. Och efter avslutat pass är det härligt med ett dopp i vattnet.

Här är två beachpass som tar cirka 30 minuter att genomföra och förbättrar såväl din kondition som din snabbhet.

Beachpass – kondition

Intervallöpning är en träningsform som är väldigt effektiv. Passet går fort att genomföra, ger hög effekt och eftersom passet utförs på ett och samma ställe kan alla träna tillsammans – oavsett vilken nivå man befinner sig på. Detta pass kanske inte verkar så jobbigt, men vi lovar, du kommer att bli trött!

  1. Jogga på stranden cirka 10 minuter så att kroppen blir varm.
  2. Nu är det dags för intervaller som springs som den klassiska ”idioten”. Du mäter upp fyra markeringar som är cirka 10, 20, 30 och 40 meter bort från din startlinje. Börja med att springa till den närmsta markeringen och sedan tillbaka. Ge dig direkt ut på nästa distans och så vidare. Du kör hela serien igenom och då har du sprungit cirka 200 meter.
  3. Vila i 1 minut.
  4. Upprepa serien igen så att du kör sex serier totalt. Tanken är att ha hög fart på intervallerna och ståvila mellan serierna.
  5. Jogga ned i 10 minuter.
  6. Bada!

Beachpass – kombipass

  1. Jogga på stranden cirka 10 minuter så att kroppen blir varm.
  2. Nu är det dags för ett pass som både tränar styrka och kondition genom att varva följande 5 övningar.
  3. Spring i cirka 30 sek i full fart. (Är det trångt på stranden kan man springa på stället med höga knän istället – och har du ingen klocka kan du tänka att du gör 60 höga knälyft).
  4. Gör 10 upphopp.
  5. Gör 10 armhävningar.
  6. Gör 10 knäböj.
  7. Gör 10 mountainclimbers (du står i armhävningsposition och drar benen växelvis under dig som om du klättrar uppför ett berg).
    Upprepa tills 15 minuter har passerat.
  8. Avsluta med nedjogg och svalkande bad.

Text: Karin Spjuth
Foto: Shutterstock