Artikel

Hjulet – cykelns viktigaste del

2017-05-08

Du kanske tänker att ett hjul bara är ett hjul.
Mer fel kan du inte ha. Går man ner i detalj kan skillnaden mellan två hjul vara enorm.
– Många glömmer bort att det absolut viktigaste på ramen faktiskt är hjulet, säger Mattias Göransson, service- och reklamationsansvarig på Shimano i Sverige.

Mattias Göransson har varit på Vätternrundan flera gånger för att sprida budskapet om hur viktigt det är med rätt hjul. Och skam den som ger sig. De senaste åren har flera gäng kommit fram och berättat om skillnaden med det nya hjulet.
– All energi som du lägger i pedalerna ska ner i hjulen. De får inte vara tunga, mjuka eller rulla för dåligt. Då spelar det ingen roll hur lätt växlarna går, säger Mattias Göransson.

Enkelt uttryckt består ett hjul av tre delar: fälg, ekrar och nav. Vilka egenskaper som hjulet har beror främst på fälgprofilen, totalvikten och typen av nav.
Låt oss stanna vid den sistnämnda komponenten – navet.
– Ett nav på en billigare cykel har förmodligen mer friktion och rullar trögare. I de absolut dyraste och finaste naven sitter en lagring med keramiska kulor som kan rulla lätt. Kanske är det även en frihjulsbody i titan eller aluminium för att navet ska bli så lätt som möjligt.

Det finns en hel del du kan göra på egen hand för att hålla navet i skick. Mattias Göransson rekommenderar att hjulen lämnas in för service ett par gånger per säsong. Däremellan går det att tvätta rent navet med vatten och lite diskmedel.
– I vissa nav sitter det maskinkullager, men på Shimano har vi ett system som heter Cup & Cone med lösa kulor. Maskinkullager tar endast belastning uppifrån och ner, men om man står på cykeln och bryter i styret vickar cykeln hela tiden. Shimano-navet med lös kula är framtagen för att både ta belastning uppifrån och ner, och från sidorna.

Från navet till fälgen hittar vi ekrarna. De är vanligtvis tillverkade av stål för att få en elastisk egenskap (aluminium och karbon är betydligt stummare). Traditionellt sett är de runda, men med mer aerodynamisk kunskap ser vi nu såväl platta som ellipsformade ekrar. Även antalet ekrar kan variera från hjul till hjul, där tyngre cyklister oftast har fler ekrar.
– Tidigare byggde alltid en cykelmekaniker tävlingshjulen med komponenter från olika tillverkare. Nuförtiden är det mest koncepthjul, där allt är från exempelvis Shimano. Det har också gjort det lättare för den vanlige konsumenten och det går att köpa exakt samma hjul som proffsen kör på.

Slutligen har vi fälgen. Här är det främst höjden som skiljer en fälg mot en annan, på en vanlig racer från cirka två till tio centimeter. Ju lägre fälg, desto lättare gångdrag. Det vill säga snabbare acceleration vid start och stopp.
– En fälg med hög profil är mer som ett lokomotiv, där det tar tid att få upp farten, men väl uppe är det lättare att bibehålla hastigheten. Här drar man nytta av de aerodynamiska egenskaperna, säger Mattias Göransson.

Det är många gånger dyrare hjul på Vätternrundan än vad jag ser på starten vid en deltävling i Sverigecupen.

Hans rekommendation till motionären, eller den som endast vill ha en uppsättning hjul, är att välja en mellanhög profil på 35 millimeter.
– Då får du någorlunda bra gångdrag samtidigt som det är en profilhöjd med aerodynamiska egenskaper. Det är, så att säga, det bästa av två världar, säger han.

Fälgen är tillverkad i aluminium eller karbon, antingen helkarbon eller med aluminiumbromsyta. Karbon väger mindre, men kostar desto mer. För att komplicera det ytterligare finns det två profiltyper; kanttrådsfälg (enkel- eller dubbelbottnad) och tubfälg (alltid dubbelbottnad). Till den förstnämnda används däck och slang som vanligt, medan däcket är limmat på fälgen med en insydd slang i den senare. Åkegenskaperna blir betydligt bättre, men det är också svårare att byta däck vid en punktering. Därför är det i stort sett bara tävlingscyklister som använder tubfälg.
– Jag tycker att motionärer ska använda kanttrådsfälg. Framför allt för att det är lättare att laga en punktering. På en tubfälg måste hela däcket bytas och det ska limmas på fälgen vilket både är kladdigt och svårt. Det är väldigt lätt att däcket hamnar snett och då hoppar det på fälgen, säger Mattias Göransson.

Vilken är den stora trenden just nu när det gäller hjul?
– Det går mot allt bredare fälgar. Förut tittade man endast på aerodynamiken för själva fälgen, men nu tittar man även på när luften går upp över däcket. Då har man kommit underfund med att det mest optimala är om fälg och däck är lika breda. Det kan även vara så att fälgen är bredare än däcket.

Text: Johan Larsson
Illustration: Shutterstock


mattias göransson om …

… bredare däck och fälg:

”Väldigt länge var det 19 millimeters däck som gällde, sedan blev det 20, 21 och 23. Nu är det 25 millimeter. Tanken var att ett smalt däck rullar så lätt som möjligt, men ju smalare desto mer stötkänsligt. Framför allt om du kör med ett smalt däck på en hög profil, då blir det många stötar i rumpan och ingen komfort alls.”

… lufttryck i däcket:

”Motionärer tror oftast att det ska vara så hårt som möjligt. Men om det är många stötar, som till exempel under Vätternrundans 30 mil, blir det jobbigt för ryggen och rumpan. Det tar energi som helst ska ner i pedalen.”

… aerodynamik:

”Motionärer och cyklister på Vätternrundan som inte cyklar allra snabbast, ska inte snöa in för mycket på aerodynamik. Det är många gånger dyrare hjul på Vätternrundan än vad jag ser på starten vid en deltävling i Sverigecupen.”

… att köpa nya hjul:

”Det viktigaste tycker jag är att köpa från någon av de stora tillverkarna med återförsäljare i Sverige. Om man vill vara annorlunda och kanske beställa superlätta och billiga hjul från USA, kan en hel cykelsäsong vara förstörd om man får vänta i månader på reservdelar. Så välj de stora tillverkarna, framför allt ett märke som var och varannan cykelservice kan serva och fixa reservdelar till.”