Artikel

Göteborgs cyklister fick testa snöcykling

I onsdags var det snö och is runt Vasaplatsen i Göteborg. Anledningen? Trafikkontoret arrangerade en snöcykeldag för att uppmuntra fler att cykla under vintern.
– Vi möttes av mycket glädje och många glada tillrop, säger Eva Eriksson, marknadskoordinator på trafikkontoret i Göteborg.

Det grå novembervädret byttes för en dag till riktigt vinterväglag på cykelbanorna runt Röhsska museet vid Vasagatan. Trafikkontoret hade kört ut is från ishallar i stan och på plats fanns även en snömaskin. Tanken var att cyklisterna skulle få testa på hur det är att cykla på vintern.
– Vi har några tusen cyklister där varje dag och det var väldigt många olika reaktioner. En del stannade till och ställde frågor om vintercykling, andra trampade på som vanligt. Vi bjöd även på varma drycker och ”dubbade” donuts, samt delade ut reflexer och lampor till de som behövde det, säger Eva Eriksson.

Snöcyklingen är en del av en större cykelstrategi i Göteborgs stad och målsättningen är att fördubbla andelen cyklister från dagens sju procent av alla trafikanter.
– I oktober dippar andelen cyklister med 60 procent och vi vill få folk att fortsätta cykla även under vintern. Vårt fokus var att få i gång ett samtal om varför man inte cyklar under vintern, bland annat berättade vi vad vi gör för att det ska vara svart på cykelbanorna, säger Eva Eriksson och fortsätter:
– Vi lovar att pendlingscykelbanorna, där huvuddelen av alla cyklar, är svarta inom sex timmar efter att snöfallet har upphört. Banorna sopsaltas med saltlake med nya maskiner. Det är väldigt effektivt och mer miljövänligt eftersom det innehåller mindre salt än vanligt vägsalt.

Totalt sett har cykelanvändningen i Göteborg ökat med 20 procent de senaste fem åren. Jämfört med andra trafikslag innebär det att sju av hundra göteborgare i dag väljer att ta cykeln i stället för bilen, bussen eller spårvagnen. Men under vintern får cykeln allt oftare stanna hemma.
– Vi ansvarar för att det ska gå att cykla på ett hyfsat sätt och att cyklisterna inte ska vara rädda för att det är halt. Sedan informerar vi om att det faktiskt går och att det inte alltid är så kallt som man tror att det är. Den typen av dialog jobbar vi med varje dag. Vår strategi är att jobba med uppmuntran och bekräftelse, information och dialog samt att se till att cykelbanorna är farbara.
Ett konkret initiativ som Göteborgs stad har startat för att öka pendlingscyklingen under hela året är utmärkelsen ”Cykelvänlig arbetsplats”. Det har funnits i fyra år och riktar sig till arbetsgivare som ger bra förutsättningar för anställda att cykla till jobbet.
– Det går bra och det är 110 företag i Göteborg som har fått utmärkelsen. En del är väldigt engagerade, andra lite mindre. Men det har hänt en hel del och allmänt sett ser företagen positivt på att det finns andra sätt att ta sig till jobbet än med bil, säger Eva Eriksson.

Text: Johan Larsson.
Foto: Göteborgs stad.