Fatbikecykling i skoterspår hör till Hasse Gustafssons favoriter.
Med rätt lufttryck i däcken är känslan att man flyter fram.
För Hasse Gustafsson är det cykel som gäller. På vintern blir det en del fatbikecykling.
Artikel

”Fatbikecykling får hela kroppen ned i varv”

2018-12-07

Med robusta däck och ramar flyter fatbiken fram där man annars håller sig undan. Det kan Hasse Gustafsson intyga, som direkt fastnade för den annorlunda cykeln.
    – Hela kroppen går ned i varv och det är något med den känslan som verkligen är speciell, säger han.

 Till en början var Hasse Gustafsson inställd på att en fatbike inte var någonting för honom. Men så plötsligt hamnade han i ett läge där han stod utan cykel.
    – Jag hade ingen pendlarhoj och heller ingen vintercykel. Då testade jag att köra på en fatbike, och det var ju riktigt kul. Jag vet inte vad det är, men på något sätt känns det kravlöst att sätta sig på en fatbike. Dock får man vara beredd på att de är breda och att det till en början kan kännas konstigt när även pedalerna sitter så brett, säger han.

Hasse Gustafsson har varit cykelsporten trogen sedan slutet av 1990-talet. Sedan dess har MTB-cykling legat varmast om hjärtat, men det har också blivit ett par varv runt Vättern. Är han inte ute och cyklar i naturen är det stor chans att han skriver om cykling på sin blogg, Cykel – Fika – Mitt i livet.
    – Cykling är mitt främsta intresse och stora delar av mitt liv snurrar runt cyklingen. Men jag skulle inte säga att jag nördar ner mig totalt. Allra främst handlar det om att cykling är så kul och avkopplande, säger han.

Fatbikes gjorde entré i cykelsfären på 1980-talet, i Alaska. Där går många cykeltävlingar på snö och is och för att bäst ta sig fram började deltagarna att bygga egna cyklar med dubbla fälgar och breda däck. Efterhand har modellen spridits över världen och numera går det att få tag på en fatbike i de flesta cykelaffärer.
    – Den är framtagen för att cykla i snö och det är där den kommer till sin rätt. Men det går fint att använda den på andra underlag också, även om det ger allra bäst njutning när det ligger packad snö på stigen, säger Hasse.
– Hela kroppen går ned i varv och det är något med den känslan som verkligen är speciell. Får man in rätt lufttryck i däcken känns det som att man flyter fram.

Vad är rätt lufttryck i däcken på en fatbike?
– Det varierar för underlaget så klart, men det är något helt annat än vad man har på en vanlig MTB. Har du 1,5–2 bar i så studsar du av. Mellan 0,2 och 0,5 bar brukar vara lagom. Jag skulle vilja säga att hela upplevelsen handlar om däcktrycket. Det ska vara mjukt, säger Hasse.

Bland Hasses favoritminnen på cykel hör en fatbikerunda i påskas med perfekta förhållanden.
    – Det var så bra. Vi var ute i sju och en halv timme och körde i skoterspår. Helt fantastiskt, säger Hasse och ger ett tips till den som är sugen på att testa på:
– Det är bara att hyra en och pröva. Själv fastnade jag direkt.

Text: Johan Fransson
Foto: Privat, Helena Enqvist 


Hasse Gustafsson

Ålder: 48 år.
Bor: Östersund.
Arbete: Teknikinformatör.
Antal Vätternrundan i bagaget: Två.
Bästa med cykling: ”Det är kanske lite klyschigt, men friheten. Har man haft en riktig skitdag så kan man komma ut och lugna sig på cykeln”.


Fatbike

Det var i Alaska som den första fatbiken byggdes. För att få bättre bärighet och inte sjunka ned i snön satsade tävlingsdeltagarna i ett race på att specialdesigna sina cyklar med extra breda däck och ramar.
I Nalovardo, Västerbotten, går Sveriges största renodlade fatbikerace. Men bevisligen går det också att cykla Vätternrundan på en fatbike.