Artikel

Cykeln genom historien

2016-04-25

Rom byggdes inte på en dag och inte heller cykeln. Den moderna nutida velocipedättlingen är resultatet av mer än ett århundrades experimenterande.

Vem som tillverkade den första cykeln är en vitt diskuterad fråga. Troligtvis har cykelliknande uppfinningar dykt upp på ett flertal platser, vid ett flertal tillfällen. Den som allmänt omnämns som velocipedens fader är tysken Karl Von Drais. Friställd från sitt arbete som skogstjänsteman hade han tid att utveckla sina uppfinnardrömmar. Nedan visas de viktigaste årtalen i cykelns historia:

1818 stod en sparkcykel färdig. Den tidiga versionen blev uppkallad efter honom och fick namnet draisenne. Uppfinningsrike Von Drais var inte bara innovationsbenägen, han var också baron och hängiven demokrat. Kollisionen mellan den adliga bakgrunden och den politiska ståndpunkten var oundviklig.

1849 var året då Karl Von Drais avsade sig sin titel. Beslutet fick till följd att han baktalades systematiskt och att han förvägrades erkännande för det nya fordonet.

Allt eftersom 1800-talet fortlöpte utvecklades cykeln undan för undan och andra uppfinnare lade till detaljer.

1861 monterar bröderna Michaux de första pedalerna.

1869 presenteras den första velocipeden i Sverige.

1869 är J.W Östberg först med tillverkning av velocipeder, verksam i Stockholm.

1875 är höghjulingen i princip färdigutvecklad.

1888 förser John Dunlop en velociped med luftfyllda däck.

1890–95 blir det allt vanligare med kedjedrift och luftgummidäck.

1900–1905, när det nya århundradet knackar på dörren, innebär det självklart förändringar även i velocipedvärlden. Användningen av frihjul slår igenom inom cykeltillverkningen, och användandet av inbyggd navbroms är också något som tillkommer.

1905–1910 är cykelinköp inte något för lärarkåren. Priserna på en cykel ligger någonstans runt 150 kronor, vilket motsvarar en halv årslön för en lärarinna.

1934 erbjuder Nymans verkstäder sina kunder att köpa cyklarna Crescent och Hermes i rostfritt utförande. För en tilläggssumma kan man få alla blankdelar förutom nav och kedjehjul i rostfritt stål.

Nästa årtionde, cykelns guldålder 1940-talet, erbjuder alltfler cyklar med växlar, en del utrustade med utanpåliggande i modernt snitt. Cykeltillverkarna har blivit oerhört många till antalet och priserna på cyklarna är relativt låga.

1956 tillkommer en lag om att bakljus ska användas på cyklar och på dess motordrivna kusin mopeden.

1960-talets cyklister upplever minicyklarnas tillkomst och köper dem glatt under en kortare period.

En annan mer allmän försäljningsboom tar plats under oljekrisen under 1970-talet.

Under 1980-talet slår mountainbiken igenom stort. Till skillnad från andra modeflugor inom cykelvärlden så behåller den sin popularitet i längden.

Ett årtionde senare köper man cyklar med sjuväxlade baknav, de flesta modeller utrustade med inte mindre än fem växlar.

2000-talet har hittills bidragit med automatväxlade cyklar och inbyggd dynamo i framnavet. Många år återstår ännu innan det här århundradet är till ända … och många intressanta uppfinningar likaså.